Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Babyfigur i biskviporslin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Babyfigur i biskviporslin

Hittade den här lilla sötnosen (10 cm lång) på loppis härom dagen. Någon som kan berätta något om ursprung och ålder?

Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1
Size:	16,4 KB
ID:	645752Click image for larger version

Name:	10.jpg
Size:	26,2 KB
ID:	645753Click image for larger version

Name:	11.jpg
Size:	22,3 KB
ID:	645754
    skogis

Figurinen i delvis bemålad biskvi är tillverkad i slutet av 1800- eller i början av 1900-talet och gissningsvis av en av de många tyska porslinsfabrikerna i Thüringen.

Comment

Ursäkta, men är den verkligen gullig? Charmig tycker jag att den är, men gullig?

Det kanske är min skräckfilmsskadade hjärna men det första som jag tänker på är att det gäller att behärska sin ålning medelst hasning när zombieviruset tagit över världen och man har denna tingest hasandes efter sig i ventilationstrumman

Comment

Kaptenen - Tack för prompt svar! Jag gissade själv på Tyskland pga numreringen.

Mr. - Nja, kanske inte gullig, men det är ju ändå en bebis! Fast ärligt talat gillar jag inte riktigt munnen - vilken bebis har utsmetat läppstift i halva ansiktet?
        skogis

Comment

Tack för dagens goda skratt!

Jag tror att detta är en så kallad "piano baby" På pianot hade man stora sjalar vid slutet av 1800 början av 1900. Något behövdes för att hålla tyget på plats så därför tillverkades dessa figurer. Sök på "piano baby" eller "piano babies" om du vågar.

Comment

Du har så rätt, det kan inte vara något annat än en piano baby. Verkar vara ett stort samlarobjekt! De här tre, som påminner lite om min, hittade jag snabbt och lätt på nätet!

Click image for larger version

Name:	piano baby 1.jpg
Size:	10,8 KB
ID:	531391Click image for larger version

Name:	piano baby 2.jpg
Size:	23,6 KB
ID:	531392Click image for larger version

Name:	piano baby 3.jpg
Size:	9,4 KB
ID:	531393
            skogis

Comment

Ja, det verkar vara ett mycket stort samlarområde. Kul att du fann fler som påminner om din.

Nu blir väl Mr ännu räddare när överst bebisen försöker strypa katten.

Comment

Men oj, det var ju absolut inte min mening att skrämma någon!
                skogis

Comment

Klapa snel katt

De är jätteläskiga tycker jag och just därför har de en god portion charm.

Comment

Vi är nog rätt överens Mr., tycker också att de har något groteska ansikten för att vara bebisar, men att det är lite av charmen.
                    skogis

Comment

Inte babyface precis men kul ändå och så lärde jag mig något nytt! Den här följde med hem i en auktionslåda någon gång, när jag var ute efter något helt annat.
                      Bifogade filer

Comment

Working...
                      X