Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handmålad tallrik från 1876

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Handmålad tallrik från 1876

Hej!

Jag kunde inte riktigt motstå den här tallriken som (förmodligen) är målad av en T. Davidson 1876. Jag tänkte att det kanske är en tallrik från Minton men jag hittar inga märkningar.

Mvh
    Emil
    Bifogade filer

Ett fantastiskt vackert fat- det känns som T Davidson var klart inspirerad av Prerafaeliterna. Här är ett verk som ser ut att kunna vara av honom från 1855.

Comment

Ja, det är fint! Jag fattar inte att det låg kvar på loppisen så länge efter öppning, men det kanske är lite tantvarning på det. Hursom, det verkar onekligen som att det inte är omöjligt att det är samme Davidson som målat tavlan.

Mvh
      Emil

Comment

Vacker tallrik!!! Skulle det vara denne konstnär så heter han Thomas Davidson http://artsalesindex.artinfo.com/asi/lots/819159

Comment

Ja, det finns en del på nätet av en Thomas Davidson men den enda informationen jag hittat är "British 19th century". Sen så är det ju inte ens säkert att det är samma gubbe...

Mvh
          Emil

Comment

Som sagt, inte ens säkert att det är "Thomas"...

Mvh
            Emil

Comment

Gubbe?

Hallå Emil,
              På själva kvinnodagen utgår du från att L står för gubbnamn, och jag är benägen att hålla med, Min första tanke vid mötet av vackra tjejen med bris i håret var Medusa, hon med ormarna du vet. Leder väl knappast framåt i forskningen. Fin och framför allt originell målning/form. Gratts... och so long...

Comment

Hej Kim!

Om du bara visste hur mycket jag uppskattar att du påpekar mina fördomar, det brukar vara jag som påpekar andras!

Mvh
                Emil

Comment

Hej!

Skickade en förfrågan till Bonhams och fick svar idag:

"Hello Bonhams!

I'd be very grateful for your opinion on value and origin of a Minton style charger I've got. I've examined the back of the plate thoroughly but I have not bee able to find any marks on it other than the obvious. It is is very good condition without cracks, chips, hairlines or repairs.
                  Could it be painted by the british genre painter Thomas Davidson?

Best Regards
                  Emil Brännström

Thank You. Usually these chargers are by talented amateur artists working on porcelain blanks rather than by established artists. We could however suggest that it is by Thomas Davidson. The auction estimate would be £500-700.

Mark Oliver
                  Bonhams."

Comment

Wow!

Grattis Emil! Kul att du fick ett sådant positivt svar. Det måste ju vara en utomordentligt duktig "amatör" i fall det är en sådan, men Bonhams vågade ju sig ändå på att föreslå att detta ändå är målat av den Thomas Davidson. Ovanligt och spännande fynd!

Comment

Tack! Av erfarenhet är jag dock rätt säker på att man får ta värderingen med en handfull salt

Mvh
                      Emil

Comment

Grattis!

Visst får man göra det, men spannet visar åtminstone att även Bonhams expert tycker att den är bra. Dock hade det ju varit ännu bättre om de hade preciserat vem Thomas Davidson var.

Comment

I den ursprungliga e-posten hade jag med den tyska wikipedialänken:

"Hello Bonhams!

I'd be very grateful /.../
                          Could it be painted by the british genre painter Thomas Davidson?

Best Regards
                          Emil Brännström"

Mvh
                          Emil
                          Last edited by Kaptenen; 2012-03-12, 19:23.

Comment

Om man jämför signaturen med versaler på denna som ska vara daterad 1855 och tycker som jag att signaturerna liknar varandra, så var Thomas bara 13 år när han målade den. Det tycks finnas två T Davidson.

Thomas Davidson (* 17. Januar 1842; † 13. November 1919)

Comment

Working...
                            X