Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinavas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kinavas?

Hejsan! Jag har fått en vas av min gammelfarmor. Den ser asiatisk ut men den är inte signerad. Kinesiskt porslin verkar ju alltid vara det. Så vad är det för nått, nån som vet? Är den en kopia (som jag misstänker)? Den är 43 cm hög o ca 11 i diameter.
    Bifogade filer

Hej och välkommen till forumet!

Vasen ser i mitt tycke ut som den är kinesisk. Utifrån bilderna är det lite svårt att avgöra åldern på den.

Kopia är det säkert inte och det finns mycket kinesiskt porslin som är omärkt. I detta fallet är det nästan bättre att det är det!

Dekoren föreställer en fenixfågel.

Kan du försöka ta lite skarpa detaljbilder på målningen och guldet samt det nästan viktigaste en bild av bottnen?

Comment

Tack så jättemycket för svar och tack för välkomnandet
      Har försökt ta några fler kort, men har en kass kamera
      Bifogade filer

Comment

Hittade denna på Bukowskis market https://www.bukowskismarket.com/item...-kina-1800-tal
        Min är snarlik, kan det röra sig om samma ålder kanske?

Comment

Tack för det!

När jag tittar på guldet som är av den lite matta sorten och på fotringen och formen är jag benägen att hålla med om att vasen borde vara från regeringsperioden Guangxu (1871-1908).

Storleken och ett bra måleri gör den till ett attraktivt objekt. Helst skulle du ju ha haft två!

Får du möjlighet så försök att be be någon kunnig ta en titt på den t ex AntikWests Björn Gremner eller någon på ett större auktionshus.

Comment

Tack än en gång! Kanske ska sluta använda den som paraplyställ då...
            Skickade in bilder till Bukowskis, så får se vad de säger.

Comment

Working...
            X