Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennglaserat fajansfat med vackert måleri.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tennglaserat fajansfat med vackert måleri.

Detta fat köptes på vinst och förlust utifrån ett otydligt foto, fotograferat från en konstig vinkel.
    Först trodde jag att det var ett rakfat pga inbuktningen i ena kanten, men nu när jag har "fatet" i min hand så tror jag att det att det någon typ av karott då det finns inbuktningar på båda kanterna. Måleriet tycker jag är spännande. Jag antar att det är ett motiv från den grekiska mytologin med Poseidon och kanske hästar som offras i havet till honom? Jag tycker att det känns som att fatet har bra ålder, men eftersom jag inte har några djupare kunskaper när det gäller äldre fajans så ska det bli spännande att höra vad ni PESare har att säga. Känner någon igen märkningen N.C. 1710? Jag har letat igenom alla gamla Holländska, Tyska och Italienska stämplar jag kan finna, utan resultat. Fatet är 34 cm långt, 25cm brett och 5cm högt.

Click image for larger version

Name:	DSCN1294.jpg
Views:	1
Size:	83,7 KB
ID:	644222Click image for larger version

Name:	DSCN1299.jpg
Size:	83,3 KB
ID:	644225Click image for larger version

Name:	DSCN1297.jpg
Size:	62,8 KB
ID:	644226Click image for larger version

Name:	DSCN1295.jpg
Size:	81,7 KB
ID:	644220Click image for larger version

Name:	DSCN1307.jpg
Size:	44,6 KB
ID:	644221Click image for larger version

Name:	DSCN1304.jpg
Size:	36,7 KB
ID:	644223Click image for larger version

Name:	DSCN1305.jpg
Size:	31,8 KB
ID:	644224Click image for larger version

Name:	DSCN1302.jpg
Size:	31,7 KB
ID:	644227

Grattis till ett spännande fat!

I en skum stämpelbok Urban Hartman (1943), Porcelain & Pottery Marks, New York City, NY finner jag en NC-stämpel utan punkter attribuerad som från orten Gubbio i Italien.

Comment

Tack så mycket Kaptenen!

Jag tycker också att fatet är riktigt spännande. Det känns nästan som en tavla tycker jag. Kul att du hittade en N.C. signering i din skumma bok. Den har jag inte.

Jag har sökt på Gubbio och fajans och fann flera fantastiska föremål av Mastro Giorgio Andreoli, från mitten av 1500-talet. Vad jag förstår har flera keramiker följt hans skola i området runt Gubbio men att ingen ska ha lyckats uppnå hans resultat.

Vågar man tro att 1710 kan vara årtalet för fatets tillkomst? Jag förstår att det kan vara svårt att avgöra utifrån bilder.

På denna blogg fann jag underbara bilder på blåvit dekorerad fajans i Portugal, som fick sina influenser från bl.a. Venedig, Spanien, Italien, Asien och Afrika.

J E Berger Foundation photo Portuguese tile....what better source to document the tug of Moorish influence and the seduction of all things ...
      Last edited by simco; 2012-01-30, 19:43.

Comment

Nej, jag tror nog att det är en senare gjord pastish. Bygger mitt antagande helt på måleriet. Ansiktena och figurerna är ängsligt tecknade, och har klart moderna drag. Den enbröstade Poseidon har kronan i nacken. Måleriet går ut över kantens dekorativa reliefkant. De mörkblå bladpartierna är alldeles för mörka.

Comment

Tack för dina kommentarer Peter S.!

Det är svårt detta med gammal fajans, då jag inte hållit i något likvärdigt tidigare, så det är värdefullt att få veta dessa detaljer.
          Spännande hur som helst, och jag gillar fatet.
          Det skulle vara intressant att få visa upp det live för någon som är insatt i denna typ av keramik. Jag vet inte vart man skulle vända sig. Här i Norrland finns mig veterligen ingen kännare inom området. Medelhavsmuseet i Stockholm kanske inte besvarar frågor gällande privata föremål? Har ni några tips?

Comment

Jodå, de flesta museer svarar på föremålsfrågor, men inte på några värderingsfrågor. Kanske är Nationalmuseum bättre på att svara på frågor om gammal fajans?

Comment

Tack igen Peter!

Bra att få veta detta med museer i vissa fall svarar på frågor. Här har vi inget museum att hurra över. Värdet är för mig mindre intressant då jag inte har för avsikt att sälja fatet och vet vad jag köpte det för. Det är just detaljerna, hur stilen skiljde sig åt under olika tidsperioder etc som jag tycker är intressant. Sedan finns det säkert skillnader i dekorelementen i engelsmännens Delfts ware, holländsk fajans, italiensk majolika och spansk och potugisisk azulejo etc, etc. Det finns mycket att lära sig märker jag, varje gång jag hittar ett nytt föremål.

Självklart är alla era synpunkter och olika observationer värdefulla för mig, då det är så man får bättre lärdom. Så det är bara att kommentera om ni kommer på något.

Comment

Working...
              X