Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orientalisk urna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orientalisk urna?

Hej,

Jag hoppas att någon sitter på kunskap om en urna som jag köpt på en loppis. Urnan är ca 22cm hög inklusive locket. Jag har svårt att tyda signaturerna på undersidan, så jag hoppas att någon kan ge mig lite ledtrådar om ålder etc.

Tack på förhand!

Hej och välkommen till forumet!

Jag blir inte riktigt klok på din lockurna!

Är den mässingsskodd? Kan du ta en bild som visar fotringen och porslinet?

Comment

Hej,

Jag fixar lite fler bilder ikväll, men det verkar inte vara mässing. Ska forska lite mera och försöka ta reda på vad fotringen är gjord av.

/Johan

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Hej och välkommen till forumet!

Jag blir inte riktigt klok på din lockurna!

Är den mässingsskodd? Kan du ta en bild som visar fotringen och porslinet?

Comment

Hej,

Här kommer några fler bilder. Jag har studerat den lite närmare och du, Kaptenen verkar ha rätt, det är mässing som urnan är skodd med. En mässingskantring finns på urnans ovan- och nederkant samt även på locket.

Hoppas att dessa bilder kan vara till ytterligare hjälp, det hade ju varit kul att veta mera om urnan.

/Johan

Comment

Tack för de nya bilderna!

Jag misstänker att urnan är tillverkad i Thailand och tillverkad någon gång under de senaste 20 åren.

Här finns bilder på liknande som också har mässingsband.

Pottery is one of the markers of 'civilisation'. With archeological examples dating back to B.C. 3,600, Thailand's pottery traditions are amongst the oldest in the world. Over the years clear regional styles developed, with the quality of the products largely dependent on the types of clay found in the area. Ceramics traditions also crossed borders: with the migrations of people and as a commodity across the region. For example, King Ramkamhaeng (1279-1298) brought potters from China to set up the now-famous Sukhothai kiln, and 600 to 800 more kilns were built around the region using the imported technology during the Sukothai period. Today many of the small cottage industries in the Thai ceramics business make Chinese-style pottery, with one of the most popular being the 'blue and white' under-glazed porcelain, sometimes called 'Ming' porcelain (although the style originated in the earlier (1127 - 1279) Yuan dynasty). Over the last fifteen years, [...]

Comment

Tack för tipset, det känns ju verkligen troligt när man tittade på bilderna där. Nu har jag lärt mig nåt nytt, tack så mycket!

Comment

Hej,

Tack för alla svar. Jag har fått en närmare granskning av Urnan av en expertpanel i en antiktidning och de hävdar att den är kinesisk av Ming-typ, men att den är tillverkad i början av 1900-talet. Nu är väl inte det heller en definitiv sanning, men jag tänkte ändå att jag delar med mig av denna information till er alla så har vi kanske lärt oss en del nya saker!

/Johan

Comment

Jag tycker att du ska namnge tidningen också så vi blir riktigt kloka här i forumet. Det skulle också vara intressant att veta vad de anser ha koppling till Ming.

Comment

Jag skickade min fråga till Antikvärldens experpanel och jag återger bara vad jag fick för svar. Vad de anser vara kopplingen till Ming har jag inte något svar på, det får du nog lättast svar på genom att ställa en konkret fråga till just ovan nämnda panel.

/Johan

Comment

Working...
                  X