Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brun lite annorlunda vas signerad HD

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Brun lite annorlunda vas signerad HD

Vet inte riktigt vad man ska säga om denna skapelse, mer än att den väckte mitt intresse. Som synes signerad HD och jag kommer inte vidare. Skulle ev kunnat vara ngt stämplat kl 2 halv tre. Kan väl lika gärna var Svensk som Tysk känns det som eller annat Europeiskt land?

19cm hög. Någon som vet eller kan tänkas veta vem som står bakom?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Spontant sett så ser det ut som någon på kärlfabriken Höganäs har använt en gammal form. Mönstret är mycket bindesböllskt.

Comment

Vacker form och sköna linjer i jugenddekoren.
      Även om det inte är stämplat HÖGANÄS, vill jag gärna tro att den är därifrån, och ett revival från 1930/40-talet. Kvaliteten och glasyren tyder på det.

HD måste vara modellörens initialer, och SB (Sven Bohlin) framställde många revivals.
      Det här tål att fundera på, men invänta Andres och andras synpunkter.
      Ett bra diskussionsämne!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Spontant sett så ser det ut som någon på kärlfabriken Höganäs har använt en gammal form. Mönstret är mycket bindesböllskt.
        Precis.
        Bindesböll, Möller & Bögely, Roskilde och lite Hamberg i salig kompott.

Comment

Oj, den var svår....Höganäs på godskvaliten, ja, kanske, lite av den invikta kanten som man ser på gamla krukor från Höganäs, ändå känns den lite slarvigt gjord...jag går inte igång på den här........sorry...

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Tack för inputen Kaptenen och så fick jag lära mig ett nytt ord också. Bindesböllskt har jag inte hört talas om innan överhuvudtaget.

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Vacker form och sköna linjer i jugenddekoren.
            Även om det inte är stämplat HÖGANÄS, vill jag gärna tro att den är därifrån, och ett revival från 1930/40-talet. Kvaliteten och glasyren tyder på det.

HD måste vara modellörens initialer, och SB (Sven Bohlin) framställde många revivals.
            Det här tål att fundera på, men invänta Andres och andras synpunkter.
            Ett bra diskussionsämne!
            När jag först såg den tänkte jag också Höganäs faktiskt, men efter att letat efter HD signaturen och kammat noll så blev jag väldigt osäker.
            Tack för inputen Gideon.

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
            Oj, den var svår....Höganäs på godskvaliten, ja, kanske, lite av den invikta kanten som man ser på gamla krukor från Höganäs, ändå känns den lite slarvigt gjord...jag går inte igång på den här........sorry...
            Förstår om du inte går igång på den Andres Jag har lite svårt själv också, även om jag tycker den är intressant.
            Pes är mitt google.

Comment

Working...
            X