Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terrin med "pagod-form" i flintgods?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Terrin med "pagod-form" i flintgods?

Hej!
    I samma veva som jag inhandlade mina bojaner kunde jag inte lämna kvar den här för mig något ovanliga terrinen i flintgods med kinainspirerad dekor. Den har en del skavanker och ser ut att ha varit med ett tag. Det finns överföringstryck även inuti terrinen men det järnröda och oranga är målat ovanpå glasyren. Det enda som är stämplat är ett versalt E i botten, samt en cirkel med två spröt. Nr. 2058 är målat både på lockets insida och i botten av själva terrinen. Jag gissar att det är ett modellnr och/eller för att hålla reda på vilket lock som hörde till terrinen. Visst borde det röra sig om Europeisk tillverkning, kanske England? Alla förslag mottages tacksamt!

Click image for larger version

Name:	DSCN1080.jpg
Views:	1
Size:	61,3 KB
ID:	643503Click image for larger version

Name:	pagod terrin.3.jpg
Size:	124,8 KB
ID:	643501Click image for larger version

Name:	pagod terrin.jpg
Size:	99,9 KB
ID:	643502Click image for larger version

Name:	pagod terrin.1.jpg
Size:	133,2 KB
ID:	643508Click image for larger version

Name:	pagod terrin.5.jpg
Size:	67,7 KB
ID:	643504Click image for larger version

Name:	pagod terrin.6.jpg
Size:	94,0 KB
ID:	643505Click image for larger version

Name:	pagod terrin.2.jpg
Size:	145,5 KB
ID:	643506Click image for larger version

Name:	pagod terrin.4.jpg
Size:	62,0 KB
ID:	643507

En vacker terrin som säkert är engelsk, siffrorna är förmodligen beteckningen för dekoren, som är Willow-liknande.

Jag vet inte riktigt var vi ska börja leta, efter denna terrin som bör vara tillverkad runt 1850.

English transferprinted handpainted tableware from C19th and C20th, coloured or gaudy willow, chinoiserie design

Comment

Har inget förslag att bidra med, men vill säga att den är mycket tilltalande i färg, form och dekor.

Comment

Tack för att man som vanligt blir puttad i rätt riktning!

Här har jag hittat samma variant av Willow-mönstret, som det som finns på min terrin, på en skål av firman Masons Ironstone/Ashworth Bros

Om Mason´s står det även att det även att läsa:

"His Ironstone closely replicated the Chinese ceramics that the wealthier classes had
        been buying throughout the eighteenth century: multi-place dinner services with
        tureens designed with hare’s head handles, large hall vases with dragon handles for
        display in prominent places in the home, and a host of other decorative and useful items.All were decorated in the colorful and striking Imari palette, with its rich enamel colorsof mazarine blue, brick red, and brilliant gilding, sometimes highlighted with green."

Det är ju lite knepigt detta då många firmor använt sig av samma dekor, men trevligt när man hittar de små detaljerna som kan skilja de dekorer, som vid första anblick, ser exakt likadana ut. Förr eller senare kanske det dyker upp en exakt likadan terrin.

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
          Har inget förslag att bidra med, men vill säga att den är mycket tilltalande i färg, form och dekor.
          Tack så mycket Rosa!
          Visst är den lite läcker.
          Formen och de asieninspirerade mönstret gick inte att motstå.

Comment

Working...
          X