Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa på liten hänkelvas [ID: Gien, Frankrike]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gissa på liten hänkelvas [ID: Gien, Frankrike]

Jag brukar i princip endast samla på mig svensk keramik plus en del dansk och finsk. Gideon är på mig och tycker att jag ska bredda mig, så när denna lilla miniatyr bara kostade 10kr så tänkte jag att Gideon kanske skulle bifalla ett inköp. Nu undrar jag om Ni vet vad det är jag köpt, själv hade jag inte haft en aning om det inte var så väl ordnat att det sitter en pappersetikett på den sidan som Ni inte får se, än vill säga. PS Vasen är bara 10cm hög.......
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2012-04-25, 08:59.

Oj, svårt! Hade du inte lagt den under Övriga världen hade jag gissat på Gustafsberg men nu gissar jag på något helt annat. Villeroy & Boch?

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Oj, svårt! Hade du inte lagt den under Övriga världen hade jag gissat på Gustafsberg men nu gissar jag på något helt annat. Villeroy & Boch?
      Mera Boch än Villeroy säger jag då.

Comment

Boch Freres och B som i Belgien?

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Boch Freres och B som i Belgien?
          Jag kanske bara rör till det, jag menar att en av grundarna till Villeroy&Boch var Francois Boch som startade ett krukmakeri i Lorraine år 1748, då är vi i rätt land.

Comment

Alltså landet var Frankrike, en ledtråd till kanske. Företaget är nästan 200-år gammalt.

Comment

Utzschneider & Cie?

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Utzschneider & Cie?
                Roligt med en gissning i sena kvällen, nu får jag tacka för ikväll och så får Du försöka om igen i morgon. Klurig ledtråd finns i inlägget, gonatt. PS U-et står nog inte för företaget utan för dateringen.

Comment

igen Gien?

Comment

igen Gien?
                    Tänk vad mina ledtrådar och Du kommer bra överens Kaptenen, Gien ska det vara. Har själv ingen koll på deras produktion men har kollar runt nu. Hittar dock ingenting liknande hittills.
                    Några miniatyrer har jag hittat men de har varit riktigt färgglada i gammel-italiensk faiencestil. Bokstäverna under står tydligen för tillverkningsår vad gäller U-et och månad för E-et. Den är gjord i maj således- E. Året är värre, tycker inte att jag får ihop det, tidräkningen börjar ju om ett flertal gånger och etiketten är inte heller exakt lik någon annan vad jag kan se. Vad skulle man kunna gissa på för ålder, tror Du? Etiketten ser ju hyfsat ny ut tycker jag.http://www.infofaience.com/en/gien-m.../en/gien-marks
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2011-12-30, 10:07.

Comment

Att datera denna vas är inte lätt. Kantiga hänklar ā la Dresser, konstfajans och avsaknad av ursprungsland på etiketten skulle kanske kunna tyda på sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal.

Jag hittar inte koderna för bokstäverna.

Comment

Jag hittar inte koderna för bokstäverna.
                        Fördömt, jag blajsade bort koderna själv. Som jag skrev i förra inlägget så var den ena bokstaven månaden, A-L , alltså i vårt fall E. Den andra i vårt aktuella fall U, står för året.
                        Dock började bokstavsnumreringen om med ca 20-års intervall. Därför kan U stå för exempelvis 1850-70-90-tal. Ja, hittade den igen.http://www.tableideas.com/Service_Pages/gien-marks.htm
                        Detta torde innebära att vi kan välja mellan att datera den till 1873 eller 1899 eller 1925. Utifrån att U är den 21-a bokstaven.
                        Last edited by prylsnubben; 2012-01-04, 23:19.

Comment

Tack för det! Jag tror att vi kan utesluta 1873. Min magkänsla säger 1899, men vi kan nog inte avfärda 1925.

Comment

Tack för det! Jag tror att vi kan utesluta 1873. Min magkänsla säger 1899, men vi kan nog inte avfärda 1925.
                            I detta fall kurrar min mage medhåll.

Comment

Snygg vas, men min magkänsla säger: Reproduktion och att etiketten smakar 1930-tal, men kan lika gärna vara efter strax WWII också.

Har Du provat att fråga (på engelska) den här vägen http://www.coeur-de-france.com/gien-faiencerie.html ?
                              Mailadressen finns längst ner där.

Comment

Working...
                              X