Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Creamware - Svart på vitt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Porslin som kunskapskälla...

[QUOTE=Kaptenen;198602]Jag får hoppa fram i historien till 1830-tal och simma över kanalen till Frankrike och tillverkaren Gien och visa tre assietter (20 cm i diameter). Motiven är hantverksyrken och förlagorna är av I Jouvenel (1773-1851?) och de ingår i en serie med ett antal motiv och i stämpeln står det Porcelaine opaque.

Hallå Kapten och EB,
    Roliga små assietter och spännade tallrik. Fick mig att tänka på Katarina II som knyckte idén från Meissen, den att låta avbilda yrkesutövande undersåtar i sitt vidsträckta rike (som figurer). Det var hennes etnografiska handbok, sägs det. Traditionen fortsatte under 1800-talet.
    Källa: Antonia Berglund, Antikrundan.

So long...

Comment

Tack Kim, visst var det så och på franska kallas typen för assiettes parlantes, som väl går att översätta med berättande tallrikar. Idag har talande tallrik en något annan betydelse åtminstone på Karolinska Institutet. http://www.bulletins-electroniques.c...ites/62172.htm

På tal om Katarina II så lät hon 1773-74 beställa en stor servis av Wedgwood i Queen's ware, firmans vidareutveckling av creamware, till ett nyuppfört slott i Kekerekeksinen (finska för grodträsket) i St Petersburgs omgivningar. Grodservisen finns idag att beskåda på Eremitaget. http://www.hermitagemuseum.org/html_...hm12_2_14.html

Motiven, som är målade, är slott och pittoreska landskap i England. Här Fingal's cave på Island of Staffa, Hebriderna.

Click image for larger version

Name:	Grodservisen.jpg
Views:	1
Size:	79,9 KB
ID:	525528
      Last edited by Kaptenen; 2011-11-10, 17:29.

Comment

Ta piloten ombord..

Hello,

Staffordshire, of course. "East Indiaman Taking a Pilot on Board". Ca 1811, visar ett tremastat krigsfartyg, flying a Union Jack and the flag of the East India Company. Tillverkare okänd.
        Lustigt att se hur man illustrerade ett annalkande oväder.
        So long...
        Bifogade filer

Comment

Sacred History of Joseph and his Brethren - Joseph interpreting the Dreams of Pharaoh's Chief Butler and Baker. Tallriken, som är omärkt, är 19 cm i diameter och förmodligen ägnad för barn. Det finns många olika scener ur Josef och hans bröder och trycken har använts till olika tallriksmodeller. De brukar vara daterade till 1840-50-talet.

Name:	Sacred History of Joseph and his Brethrens res.jpg
Size:	48,4 KB
ID:	526569Click image for larger version

Name:	Sacred History of Joseph and his Brethrens 1 res.jpg
Size:	31,0 KB
ID:	526568

Comment

Här ska ni få något till livs svart på vitt! Wedgewood är inte samma sak som Wedgwood!

William Smith & Co i Stockton-on-Tees i Yorkshire försökte med alla medel att under perioden ca 1825-55 försöka lura folk att det var föremål från den kända tillverkaren Wedgwood i Staffordshire, som de köpte.

Se bara på hans olika varianter av stämplar: http://www.thepotteries.org/allpotters/937a.htm

Denna assiett är 16,5 cm i diameter och är stämplad W. S. & CO's, WEDGEWOOD. Den ingår i en serie som heter Pastimes och denna är numrerad No 101. Bården är för övrigt lik den som förekommer i länken i inlägget ovan.

Till skillnad från de andra färgglada tallrikarna i inlägget är denna inte kolorerad för hand utan allt är tryckt. Kvalitativt sett tycker jag att företaget inte hade något att skämmas över.

Name:	W.S. & Son, Wedgewood, Pastimes res.jpg
Views:	2
Size:	47,2 KB
ID:	526570Click image for larger version

Name:	W.S. & Son, Wedgewood, Pastimes 2 res.jpg
Size:	28,5 KB
ID:	526573Click image for larger version

Name:	W.S. & Son, Wedgewood, Pastimes 1 res.jpg
Size:	41,7 KB
ID:	526571Click image for larger version

Name:	W.S. & Son, Wedgewood, Pastimes 3 res.jpg
Size:	17,7 KB
ID:	526572

Comment

Hallå Kapten,
              Det där är vad jag kallar "äkta" creamware, svart på vitt med berättande illustrationer. Nåja, ibland tryckte man djupgrönt eller sepia också. Barntallrik eller efterrättstallrik, vet ej? Min far hade en enorm samling tallrikar och assietter. Tack för titten och so long...

Comment

Ordblind...

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Här ska ni få något till livs svart på vitt! Wedgewood är inte samma sak som Wedgwood!

William Smith & Co i Stockton-on-Tees i Yorkshire försökte med alla medel att under perioden ca 1825-55 försöka lura folk att det var föremål från den kända tillverkaren Wedgwood i Staffordshire, som de köpte.

Se bara på hans olika varianter av stämplar: http://www.thepotteries.org/allpotters/937a.htm

Denna assiett är 16,5 cm i diameter och är stämplad W. S. & CO's, WEDGEWOOD. Den ingår i en serie som heter Pastimes och denna är numrerad No 101. Bården är för övrigt lik den som förekommer i länken i inlägget ovan.

Till skillnad från de andra färgglada tallrikarna i inlägget är denna inte kolorerad för hand utan allt är tryckt. Kvalitativt sett tycker jag att företaget inte hade något att skämmas över.

[ATTACH]107461[/ATTACH][ATTACH]107464[/ATTACH][ATTACH]107462[/ATTACH][ATTACH]107463[/ATTACH]
                Hello again,
                Ja, där skulle jag ha trillat dit. Har hört om liknande försök till bondfångerier men aldrig sett fenomenet så tydligt illustrerat.

Tror du verkligen att fabriken tillverkade 101 olika motiv i den här serien? Underbar modell med brätte, som inte är så vanlig. Kul att se. So long...

Comment

"Är det här porslin är jag Kalle Anka..."

Hello creamlovers,
                  Den här tror jag inte visats tidigare. En "Jug" 15 cm i strumplästen, Sunderland. Krimkriget ca 1855. Luggsliten och sprucken, men vad gör det? Visst är det lustre ware på creamware?

Läs: THE TOKEN DR JACKS SAFE RETURN TO HIS TRUE LOVE.

I? YOU LOvE?? I Ai I LOVES YOU
                  IN C??? PAIR :? HAP??? AS WE TWO.

Varför skriver man i gåtor? Dekoren kallas allmänt Sailors Return.
                  So long...
                  Bifogade filer

Comment

Sailors allways return...

Hello again,
                    Den här klumpigt utformade tallriken visar på förfallet. Möjligen creamware eller vad man kallar Fielding majolika som gjordes vid CROWN DEVON FIELDINGS, järnvägsfabriken i Stoke on Trent och uppkallad efter Simon Fielding (1827-1906) och Abraham Fielding. Majolica är ett generiskt namn som syftar på föreningen bly och glas, färgglad keramik som ursprungligen utvecklades av Mintons inför den stora utställningen 1851. Denna är nog minst 100 år yngre.

Sailors Farewell och so long...
                    Bifogade filer

Comment

Roligt att få se kannan och tallriken!

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hello again,
                      Ja, där skulle jag ha trillat dit. Har hört om liknande försök till bondfångerier men aldrig sett fenomenet så tydligt illustrerat.

Tror du verkligen att fabriken tillverkade 101 olika motiv i den här serien? Underbar modell med brätte, som inte är så vanlig. Kul att se. So long...
                      Det verkar inte vara rimligt!

Hello creamlovers,
                      Den här tror jag inte visats tidigare. En "Jug" 15 cm i strumplästen, Sunderland. Krimkriget ca 1855. Luggsliten och sprucken, men vad gör det? Visst är det lustre ware på creamware?

So long...
                      Jag har verkligen inte en aning om varför man har valt att skriva så märkligt.

---

Tvåhundraårsjubiléet av Josiah Wedgwoods födelse hölls 1930 och företaget som han grundade gav då ut en minnestallrik. Djupstämplingen 3U30 ska tolkas som mars 1930 av formaren U.

Name:	Wedgwood 1930 diam 23,5 cm res.jpg
Size:	62,1 KB
ID:	526625Click image for larger version

Name:	Wedgwood Bicentenary 1930 res.jpg
Size:	26,1 KB
ID:	526624Click image for larger version

Name:	Wedgwood 1930 res.jpg
Size:	30,1 KB
ID:	526626Click image for larger version

Name:	Wedgwood 1930 djupstämpel res.jpg
Size:	80,2 KB
ID:	526627

Comment

Hello creamlovers,

So long...
                        Hej Kim och Kaptenen!

Kul att få se och veta mer om creamware. För tillfället har jag inget att visa upp, men hoppas att jag snart ska stöta på något. Tillsvidare kikar jag på era saker.

På kannan står det:

THE TOKEN OR JACKS SAFE RETURN TO HIS TRUE LOVE (NANCY)

IF YOU LOVES I AS I LOVES YOU.
                        NO PAIR SO HAPPY AS WE TWO.

Anledningen att det är lite märkligt skrivet är att det är en vers eller strof som är skriven på gammal Engelska (jag tror även att texten är lite skavd på kannan). I början av 1800-talet publicerades versen med en karikatyr av "Jack & Nancy" av John Fairburn (publisher). Det är oklart om texten härstammar från England eller Australien, och om den från början var poesi eller en sjömansvisa.

På National Maritime Museum i England kan du köpa en kopia på publikationen av John Fairburn.

Buy Original Art Direct from Independent Artists and Galleries. Discover Affordable Paintings, Photography, Sculpture and Limited Edition Art Prints.
                        Last edited by simco; 2011-12-18, 12:44.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Hej Kim och Kaptenen!

Kul att få se och veta mer om creamware. För tillfället har jag inget att visa upp, men hoppas att jag snart ska stöta på något. Tillsvidare kikar jag på era saker.

På kannan står det:

THE TOKEN OF JACKS SAFE RETURN TO HIS TRUE LOVE (NANCY)

IF YOU LOVES I AS I LOVES YOU.
                          NO PAIR SO HAPPY AS WE TWO.

Anledningen är att det är lite märkligt skrivet är att det är en vers eller strof som är skriven på gammal Engelska (jag tror även att texten ät lite skavd på kannan). I början av 1800-talet publicerades versen med en karikatyr av "Jack & Nancy" John Fairburn (publisher). Det är oklart om texten härstammar från England eller Australien, och om den från början var poesi eller en sjömansvisa.

På National Maritime Museum i England kan du köpa en kopia på publikationen av John Fairburn.

http://www.artfinder.com/work/the-to...ue-love-nancy/
                          Hallå Simco,
                          Kul att du är med på skutan och tack för info och länk. Har dikten på en mugg också, men den är mycket senare. Lyfter från muséet så att fler får njuta. Jättefin och sannolikt förlagan till trycket på min jug. Ser ut att ha varit ett handkolorerat kopparstick, typ kistbrev.
                          Bifogade filer

Comment

Once again...

Hallo, Kom att tänka på den här lilla spruckna glasmålningen från samma tid. Nu skulle det ju handla om creamware och inte mirrorware.. men förrådet börjar ta slut...
                            So long...
                            Bifogade filer
                            Last edited by Kim von Platen; 2011-12-18, 13:47.

Comment

Här börjar det också att sina och tyvärr har jag ingen vacker glasmålning att visa med anknytning till tallrikarna.

Här är i alla fall en oktagonal assiett, 18 cm , som inte är stämplad och motivet ser ut att vara från Alperna och Napoleonkrigen. Jag ställer mig dock lite teksam till att det skall föreställa Nappe i vagnen.

Jag hoppas att andra medlemmar kan fylla på tråden!

Name:	OKTAGONAL TALLRIK RES.jpg
Size:	44,1 KB
ID:	526644Click image for larger version

Name:	OKTAGONAL TALLRIK 1 RES.jpg
Size:	24,6 KB
ID:	526645

Comment

Kul att du hade "Jack & Nancy" på fler ställen hemma, Kim!

Du har presenterat många fina Creamware-föremål Kaptenen! Dosan med silverlock är en höjdare tycker jag.
                                Eftersom jag inte har något eget att visa lägger jag in denna skål från en gammal tråd.
                                Dekor "Ruth och Boaz" från P. Regout, Maastricht, Belgien.

Name:	a 317.jpg
Views:	3
Size:	67,5 KB
ID:	526648Click image for larger version

Name:	a 316.jpg
Size:	54,9 KB
ID:	526649Click image for larger version

Name:	a 315.jpg
Size:	83,1 KB