Jag tycker att utbudet har varit lite klent de senaste veckorna på välgörenhetsloppisarna, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!
Igår fann jag två kvalitetsvaser och när jag först såg dem på hyllan tänkte jag att antingen är de för dyra eller så är de naggade eller spräckta. Det gäller att tänka positivt som ni märker!
Jag blev minst sagt förvånad över skicket på båda och inte minst det låga priset.
Jag börjar med denn 21,5 cm höga vas som är otydligt stämplad, ristad 5901 och med målade siffror 5901, 2591 och 34. Jag har letat frenetiskt på Amphora och på Wahliss och formnumret verkar passa väl in på Ernst Wahliss. Stämpeln skulle kunna vara denna som användes 1894-1918 enligt http://www.collectorscircle.com/bohe...ks_table1.html

Jag gissar att denna är tillverkad under slutet av 1890-talet.
Ernst Wahliss hade från 1863 sålt keramik och i slutet av 1880-talet var han den ledande återförsäljaren av porslin i Wien, men hade också butik i London. År 1894 köpt han Alfred Stellmachers fabrik i Turn-Teplitz, Böhmen, där han lät tillverka dekorativa porslins- och keramikföremål under namnet Ernst Wahliss Kunst-, Porzellan- und Fayence-Fabrik. År 1900 dog Ernst och sönerna Hans och Erich tog över och de köpte 1902 över 600 formar från den gamla ärevördiga Wienfabriken. Sönerna döpte om verksamheten 1905 till Alexandra Porzellanwerk. Tillverkningen ställdes om till att omfatta huvudsakligen flintgods från 1910.
Denna polarexpeditionssouvenir med Nansen och Andrée är kul och den vill jag inte undanhålla er.

Igår fann jag två kvalitetsvaser och när jag först såg dem på hyllan tänkte jag att antingen är de för dyra eller så är de naggade eller spräckta. Det gäller att tänka positivt som ni märker!
Jag blev minst sagt förvånad över skicket på båda och inte minst det låga priset.Jag börjar med denn 21,5 cm höga vas som är otydligt stämplad, ristad 5901 och med målade siffror 5901, 2591 och 34. Jag har letat frenetiskt på Amphora och på Wahliss och formnumret verkar passa väl in på Ernst Wahliss. Stämpeln skulle kunna vara denna som användes 1894-1918 enligt http://www.collectorscircle.com/bohe...ks_table1.html
Jag gissar att denna är tillverkad under slutet av 1890-talet.
Ernst Wahliss hade från 1863 sålt keramik och i slutet av 1880-talet var han den ledande återförsäljaren av porslin i Wien, men hade också butik i London. År 1894 köpt han Alfred Stellmachers fabrik i Turn-Teplitz, Böhmen, där han lät tillverka dekorativa porslins- och keramikföremål under namnet Ernst Wahliss Kunst-, Porzellan- und Fayence-Fabrik. År 1900 dog Ernst och sönerna Hans och Erich tog över och de köpte 1902 över 600 formar från den gamla ärevördiga Wienfabriken. Sönerna döpte om verksamheten 1905 till Alexandra Porzellanwerk. Tillverkningen ställdes om till att omfatta huvudsakligen flintgods från 1910.
Denna polarexpeditionssouvenir med Nansen och Andrée är kul och den vill jag inte undanhålla er.

Comment