Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ernst Wahliss, Turn-Teplitz, Böhmen, Österrike

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ernst Wahliss, Turn-Teplitz, Böhmen, Österrike

Jag tycker att utbudet har varit lite klent de senaste veckorna på välgörenhetsloppisarna, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Igår fann jag två kvalitetsvaser och när jag först såg dem på hyllan tänkte jag att antingen är de för dyra eller så är de naggade eller spräckta. Det gäller att tänka positivt som ni märker! Jag blev minst sagt förvånad över skicket på båda och inte minst det låga priset.

Jag börjar med denn 21,5 cm höga vas som är otydligt stämplad, ristad 5901 och med målade siffror 5901, 2591 och 34. Jag har letat frenetiskt på Amphora och på Wahliss och formnumret verkar passa väl in på Ernst Wahliss. Stämpeln skulle kunna vara denna som användes 1894-1918 enligt http://www.collectorscircle.com/bohe...ks_table1.html

Click image for larger version

Name:	c08370af2Db1c12D4c7d2Db7522D7782d3f95f51teplitz.jpg
Views:	1
Size:	18,8 KB
ID:	641790

Jag gissar att denna är tillverkad under slutet av 1890-talet.

Ernst Wahliss hade från 1863 sålt keramik och i slutet av 1880-talet var han den ledande återförsäljaren av porslin i Wien, men hade också butik i London. År 1894 köpt han Alfred Stellmachers fabrik i Turn-Teplitz, Böhmen, där han lät tillverka dekorativa porslins- och keramikföremål under namnet Ernst Wahliss Kunst-, Porzellan- und Fayence-Fabrik. År 1900 dog Ernst och sönerna Hans och Erich tog över och de köpte 1902 över 600 formar från den gamla ärevördiga Wienfabriken. Sönerna döpte om verksamheten 1905 till Alexandra Porzellanwerk. Tillverkningen ställdes om till att omfatta huvudsakligen flintgods från 1910.

A cutting edge art gallery, specializing in contemporary art as well as ceramics from the late 19th century onwards and dedicated to bridging the gap between past and present.

Denna polarexpeditionssouvenir med Nansen och Andrée är kul och den vill jag inte undanhålla er.

Bifogade filer

Stort Grattis till ett fint fynd!

Verkligen spännande att hitta en sådan sak! Otroligt välgjord.
    Jag kanske är ute och cyklar, men jag associerade denna till Nippon keramiken/porslinet. För mig andas den lite "japansk jugend" för den europeiska marknaden, om man kan säga så
    Intressant att få läsa om Ernst Wahliss en för mig okänd man fram tills nu.

Polarexpeditionssouveniren var ju störtkul och värdefull ser det ut som. Är dessa ovanliga?

Comment

Tack så mycket, simco!

Inspirationen till art nouveau / jugendstilen kom till stor del från Japan och från faunan och floran. Britterna och amerikanerna skulle kalla denna typ av porslin för Blush Ivory. Royal Worcester som de böhmiska porslinsfabrikerna sägs ha kopierat börjar med denna typ av porslin under 1890-talet och dess popularitet gjorde att Worcester fortsatte med Blush Ivory till 1914.

Här finns en intressant artikel där jag fann uppgifterna om Royal Worcester.

Produktionen av dessa hos Worcester krävde fem bränningar och Worcesters dekorer är till stor del tryckta, men guldet är delvis lagt på för hand. Min vas från Ernst Wahliss verkar helt handmålad.

Även om hänkelvasen med draken från Royal Worcester 1887 inte räknas till Blush Ivory, syns det ganska tydligt att bladnerverna är tryckta.

För att kunna göra en koppling till Japan är även detta fat som är tillverkat senast 1934 och likheterna är slående med hur man har utnyttjat guldet även om fatets kvalitet inte är det allra bästa.

Name:	Detalj res.jpg
Size:	29,9 KB
ID:	523542

Comment

Grattis till fyndet! Ernst Wahliss, Turn-Teplitz, Böhmen, Österrike, är helt nytt för mej, jag har Googlat och titta på bilder, det blev en mycket positiv överraskning, jag fastnade för jugendsakerna, dom är helt fantastiska.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Eller kanske denna stämpeln Kaptenen? De målade siffrorna ligger väldigt när också.

Grattis till fyndet också
          Pes är mitt google.

Comment

Tack för informationen och den intressanta länken!

I länken visas en snäckskals formad skål med handmålad dekor, jag kom helt plötsligt att tänka på några skålar som jag fick med i en auktionslåda förra sommaren. Efter lite googlande kom jag fram till att de tillverkats vid Porzellanmanufaktur / Porzellanfabrik C. Tielsch & Co från ca: 1870- 1900. Skålarna är verkligen lövtunna och dekoren är fint målad tycker jag. Även dessa har en målad sifferkombination. Från början stämplade firman sina föremål TPM (Tielsch Porzellan-Manufaktur) men den konkurerande jätten 'Königlich Preußische Porzellanmanufaktur, KPM, tyckte att märkningen var för lika så loggan fick ändras ett par gånger innan direktören för KPM var nöjd. TPM blev CT efter några år.

Mer läsning finns här:
            Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Som jämförelse lägger jag ut mina skålar som kanske kan räknas som "Bohemian Blush Ivory" om dåvarande Silesia räknades till Böhmen? Eller var Morovia separerat? Historisk geografi någon?

Name:	DSCN8568.jpg
Size:	72,4 KB
ID:	523580Click image for larger version

Name:	DSCN8562.jpg
Size:	70,3 KB
ID:	523582Click image for larger version

Name:	DSCN8577.jpg
Size:	45,0 KB
ID:	523583Click image for larger version

Name:	DSCN8574.jpg
Size:	31,8 KB
ID:	523581Click image for larger version

Name:	DSCN8578.jpg
Size:	28,4 KB
ID:	523584

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
              http://imagehost.vendio.com/bin/view....JPG,7515B.JPG

Eller kanske denna stämpeln Kaptenen? De målade siffrorna ligger väldigt när också.
              Grattis till fyndet också

Tack så mycket wasistdas! Stämpelresterna är så små och tunna att det nästan är omöjligt att säga vilken. Dessutom verkar det som att man har stämplat två gånger eftersom jag tycker mig se "...stria" högst upp också liksom längst ner.

Name:	Stämpel res.jpg
Size:	12,3 KB
ID:	523585

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              Tack för informationen och den intressanta länken!

I länken visas en snäckskals formad skål med handmålad dekor, jag kom helt plötsligt att tänka på några skålar som jag fick med i en auktionslåda förra sommaren. Efter lite googlande kom jag fram till att de tillverkats vid Porzellanmanufaktur / Porzellanfabrik C. Tielsch & Co från ca: 1870- 1900. Skålarna är verkligen lövtunna och dekoren är fint målad tycker jag. Även dessa har en målad sifferkombination. Från början stämplade firman sina föremål TPM (Tielsch Porzellan-Manufaktur) men den konkurerande jätten 'Königlich Preußische Porzellanmanufaktur, KPM, tyckte att märkningen var för lika så loggan fick ändras ett par gånger innan direktören för KPM var nöjd. TPM blev CT efter några år.

Mer läsning finns här:
              Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Som jämförelse lägger jag ut mina skålar som kanske kan räknas som "Bohemian Blush Ivory" om dåvarande Silesia räknades till Böhmen? Eller var Morovia separerat? Historisk geografi någon?

[ATTACH]104572[/ATTACH][ATTACH]104574[/ATTACH][ATTACH]104577[/ATTACH][ATTACH]104573[/ATTACH][ATTACH]104578[/ATTACH]
              Tack simco!
              Silesia översätts med Schlesien på svenska och tyska och på polska Śląsk och när skålarna tillverkades var området tyskt, så det blir German Blush Ivory.
              Last edited by Kaptenen; 2011-10-31, 13:56.

Comment

Tack så mycket för klargörandet!
                De gamla gränsdragningarna har jag inte riktigt kläm på.

Comment

Working...
                X