Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tedosa. Kinesisk eller europeisk?
Collapse
X
-
Och jag fick lite ryska vibbar, tänkte på färgerna och guldet på Lomonosov.
Ska bli intressant att följa.Pes är mitt google.
Comment
-
Vad svårt där är med Imari!
Utifrån måleriet främst det blå i underglasyr känns det mer som om tedosan är europeisk än asiatisk. Mässingslocket känns franskt, men själva dosan känns engelsk.
Bonnies känns för mig fransk, dep skulle kunna vara deposé. Har korken inga märkningar?
Comment
-
Utan att ha sett dosan
på nära håll, tror jag att den mycket väl kan vara kinesisk. Locket är en senare montering. Guldmåleriet är också senare, och gjordes företrädesvis i England för att göra föremålen "snyggare". Inte så värst gammal - kanske 1800-tal.
Comment
-
Du kan mycket väl ha rätt, kaolin, men höll man i England på så sent som under 1800-talet att "försköna" kinesiskt porslin? Att man gjorde det under 1700-talet både med guld och med polykroma emaljer (så kallat clobbering) är jag medveten om.Ursprungligen postat av kaolin Visa inläggpå nära håll, tror jag att den mycket väl kan vara kinesisk. Locket är en senare montering. Guldmåleriet är också senare, och gjordes företrädesvis i England för att göra föremålen "snyggare". Inte så värst gammal - kanske 1800-tal.
Hypotetiskt - kan man tänka sig att dosan är kinesisk från 1700-talets första hälft då kinesisk Imari var som mest populärt i Europa? Vi vet ju också att imariliknande dekorer åter blir populära i England under 1800-talets första hälft. Det cylinderformade lätt välvda locket har gått sönder och i stället för att byta ut det mot ett enkelt utformat silverlock i motsvarande modell, så har man monterat ett halvt- eller helt industriframställt lock. Det krävs dessutom att man sågar av och jämnar till locket och fattar in detta i mässingsbeslaget.
Comment
-
Med allt guldblänk (om än slitet på utsatta ställen) kan man tänka på Lomonos, ja. Men här är dekoren mer intrikat än vad som förekommer på deras turistintiktade produktion.Ursprungligen postat av wasistdas Visa inläggOch jag fick lite ryska vibbar, tänkte på färgerna och guldet på Lomonosov.
Ska bli intressant att följa.
Skärven är också av högre kvalitet.
Ursprungligen postat av kaolin Visa inläggpå nära håll, tror jag att den mycket väl kan vara kinesisk. Locket är en senare montering. Guldmåleriet är också senare, och gjordes företrädesvis i England för att göra föremålen "snyggare". Inte så värst gammal - kanske 1800-tal.Bonnies exemplar är märkt dep. och jag fick samma tanke som Kaptenen: deposé, vilket indikerar franskt och sent 1800-tal.Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDu kan mycket väl ha rätt, kaolin, men höll man i England på så sent som under 1800-talet att "försköna" kinesiskt porslin? Att man gjorde det under 1700-talet både med guld och med polykroma emaljer (så kallat clobbering) är jag medveten om.
Hypotetiskt - kan man tänka sig att dosan är kinesisk från 1700-talets första hälft då kinesisk Imari var som mest populärt i Europa? Vi vet ju också att imariliknande dekorer åter blir populära i England under 1800-talets första hälft. Det cylinderformade lätt välvda locket har gått sönder och i stället för att byta ut det mot ett enkelt utformat silverlock i motsvarande modell, så har man monterat ett halvt- eller helt industriframställt lock. Det krävs dessutom att man sågar av och jämnar till locket och fattar in detta i mässingsbeslaget.
Min dosa känns mycket kinesisk, och mönstret har också drag av tobacco leaf - tycker jag.
Kan ni föreställa er den, i eventuellt ursprungligt skick? Hade den hög hals och propp? Finns tillsvarande, tänkta, föremål att jämföra med?
Symbolerna/dekoren som går i cirkel under locket, varifrån är de hämtade? Monteringen måste då inte engelsk, utan också persisk.
Locket sitter som smäck, när den släpps och man behöver inte ordna till den rätt. Gångjärnet är gediget, och känns inte alls som 1900-tal.
Dosan pryder sin plats på skrivbordet och får stå där - som bara vacker att se på.
Comment
Comment