Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

famille rose?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: famille rose?

Click image for larger version

Name:	016.jpg
Views:	1
Size:	22,5 KB
ID:	641673Ja, vad är det jag har hittat nu då. Har googlat på simmonds bros men inte hittat nåt! Kan det vara importören/försäljaren? Det finns några djupstämplar också.... nåt som ser ut som en tass! Den andra är omöjlig att tyda o plåta--en 4:a kan jag identifiera men inte mer. Tung som attan.o snygg tycker jag . Nån som kan nåt?Click image for larger version

Name:	017.jpg
Size:	102,5 KB
ID:	641670Click image for larger version

Name:	018.jpg
Size:	72,6 KB
ID:	641671Click image for larger version

Name:	020.jpg
Size:	20,4 KB
ID:	641672

Hallå Yvonne,
    Fint stekfat. Famille rose, nej, men släkt på långt håll. Har fått för mig att servisen heter
    Chineese Garden eller något liknande. So long...

Comment

Simmonds Bros., Newton St., Holborn, London W.C. måste vara en återförsäljare.
      Här finns en handling där firman omnämns. http://www.nationalarchives.gov.uk/a...-16-15#1-16-15

Postkoden London WC (Western Central) infördes 1857/58 och under första världskriget delades området upp i WC1 och WC2 för att effektivisera. Utifrån adressen kan vi alltså säga att fatet är tillverkat 1857-1917.

Kim har rätt att det rör sig om ett uppläggningsfat till en engelsk servis, vars dekor är inspirerad av kinesiskt porslin.

Comment

Halå igen,
        Chineese rose, tror jag att det var vid närmare eftertanke. So long...

Comment

"En baxner" som vi säger i Östergötland--alltid lika pålästa o kunniga, jag är imponerad o tacksam!

Comment

Förresten...den lilla tassen, var det nån som visste nåt om den?

Comment

Working...
            X