Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Louis Lourioux (1874- 1930), Foëcy, Frankrike

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Louis Lourioux (1874- 1930), Foëcy, Frankrike

Jag hittade denna franska kanna i stengods igår och blev nyfiken på vem det var som stämplade med en varg. Det visade sig vara...

Louis Lourioux, född i Saint-Laurent (Cher) 1874, dog i Foëcy 1930, keramiker verksam i Foëcy mellan 1895 och 1930. Lourioux blev känd för föremål i stengods med vackra glasyrer.

Louis Lourioux startade tillverkningen i ateljén i Foëcy 1902. Kreativt och fantasifullt skapade han vackra föremål inspirerade av djur- och växtlivet i Art Nouveau. Senare övergick han till mer sobra dekorer och enkla geometriska former i Art Deco. Han blev liksom Emile Decoeur, högt uppskattad för variationen och kvaliteten på glasyrerna.

Louis Lourioux est un céramiste actif ā Foëcy entre 1895 et 1930, contemporain de Lalique et Gallé.

Art et Décoration: Revue mensuelle d'art moderne. Janvier-Juin 1922, tome XLI

----

En kanna som stämmer vad gäller beskrivningen är denna såld på Uppsala auktionskammares kvalitetsauktion 2001-12-09

"788.
    Tillbringare Signerad Lorioux (Louis L. egen verkstad från 1902). Omkring 1910. Calebassformad med svängd hänkel, glasyr i gult och blått. H 20,5.
    / 2.000 - 3.000:- /
    Slutpris: 900:-
    Louis Lorioux drev i Paris egen keramikaffär under namnet "Le Faune".
    Litteratur:
    Fransk art noveau keramik i Danmark, Vejen Kunstmuseum 1999. Jämför sidan 78 nummer 128."

Uppsala auktionskammare refererar till utställningskatalogen Vejen Kunstmuseum (1999), Fransk Art Nouveau keramik i Danmark: fra Kunstindustrimuseets og John Hunovs samlinger, Vejen: Vejen Kunstmuseum

I John Hunov:s samling, Danmark återfinns följande kanna som är lägre.
    "Todelt kande med høj hævet tud. Lysebrun marmoreret glasur med lodrette feldt-
    inddelinger, hank med lyseblå glasur.
    Frankrig, ca. 1910
    H.: 19 cm.
    Sign. med stempel med løbende ulv herover et L.
    Købt: Hjembragt fra Paris af J. Dalgaard, Kbh. 1997"

Jørgen L. Dalgaard
    20th century decorative arts

Jag tror att dateringen är felaktig och att den bör vara gjord tidigast under sent 1920-tal.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-10-19, 15:27.

En ny bekantskap med den märkningen, som jag inte har sett på loppisar eller marknader.
    Första intrycket var annars belgiskt, rentav Beguet, med mjuk formgivning.
    Jag får inte heller tidkänslan, förrän en bit in på 1920-talel, och allra helst strax före 1930.

Comment

Mycket av det franska och belgiska stengodset från 1900-talets första hälft liknar vartannat och det var inte lätt att finna Lourioux. Grčs flammé, som vi nog skulle kalla rinnglasyr går oftast i ljus beige eller blå grund med brun eller blå flammig rinnande glasyr.

Här rinner inte den blå glasyren och kan jämföras med den de svenska tillverkarnas funkislergods med två färger.

Comment

Working...
      X