Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Burk i jugendl märkt G.M. [ID: Gebruder Mehner, Eulau, Böhmen. dekor 411]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Burk i jugendl märkt G.M. [ID: Gebruder Mehner, Eulau, Böhmen. dekor 411]

Hej,
    Undrar om denna burk är så gammal som den ser ut och om någon känner till stämpeln och vad den står för (under G.M. ser det ut som DEC. 411)?

Gebruder Mehner Metallwaren- und Steingutfabriken, Jílovice, Tjeckoslovakien (Eulau, Böhmen
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-11-15, 00:21.

Inte någon som känner igen Ugglan?

Comment

Sockerburken är ca 100 år och förmodligen tillverkad i Tyskland i flintgods. Dec. 411 är dekoren och den är klart påverkad av Wiener Werkstätte.

Jag har gått igenom listor med flintgodstillverkare och ingen verkar passa. Mitt enda förslag är att det är en stämpel från Grünstadt, men när jag söker så finner jag bara nyare föremål med en annan stämpel.

Comment

Tack så jättemycket Kaptenen för att du delar med dig av din kunskap! Jag blir så imponerande av dina svar. Själv har jag svårt att veta var jag ska börja leta när jag inte har minsta lilla idé om härkomst, eller att den inte var svensk förstod jag ju, men sen blev det stopp. Kul att burken är så gammal!

Comment

Gebruder Mehner Metallwaren- und Steingutfabriken, Jílovice, Tjeckoslovakien (Eulau, Böhmen, Österrike)

Stämpeln finns även med texten Made in Czechoslovakia.

Ugglan syftar på platsen Eulau. Uggla heter Eule på tyska och i stadens vapen sitter en uggla på en gren.

Last edited by Kaptenen; 2011-10-23, 11:51.

Comment

Detta är ju helt lysande! La ut frågan på ett annat forum och har inte fått svar, men du Kaptenen lyckas som alltid. Tack!

Comment

Working...
            X