Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jugendinspirerad, vas med rosor, i mörkbrunt och orange?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jugendinspirerad, vas med rosor, i mörkbrunt och orange?

Hejsan!

Nu är det dags att presentera UFOt från Stockholm närmare. I tråden Loppisstilleben fick jag förslag på Roseville Pottery och Rozane Ware av Kaptenen.
    Själv hade jag varit inne på Owens Pottery i Ohio som upphovsmakare att dessa låg på samma ort och att det högblanka bruna godset tillverkades av nästan alla keramiktillverkare i Ohio-trakten visste jag dock inte sedan tidigare.

"Rozane Ware (is sometimes spelled as Rosane Ware but this isn't right) was more than simply another imitation of the Rookwood 'Standard Glaze' as produced by nearly all the Ohio Companies. In addition to the Hi-Glaze brown Rozane there was also Rozane Royal, Rozane Light, Mongol, Mara, Egypto and Woodland. All these patterns were part of the Rozane Art Pottery line"

För att återgå till min lilla planter/skål så har jag efter närmare granskning, genom skärmen, kommit fram till att det brunsvarta godset från Ohio verkar ha mer detaljer och finess i dekoren än vad mitt föremål har. Det som ändå har en viss likhet är typsnittet på numreringen under Owen Pottery´s föremål och min skål, och att kärven ser vit ut.. (Tyvärr ville kameran bara fokusera på spegelbilden i glasyren, så bilden är undermålig)

Click image for larger version

Name:	DSCN9021.jpg
Views:	1
Size:	49,1 KB
ID:	640791

Efter lite mer sökande hittade jag två föremål som måste vara tillverkade av samma firma som den jag har. Dels denna, på tyska ebay, där säljaren tippar på firman Wächtersbach och Christian Neureuther, runt 1910

Name:	!B+2SvF!!mk~$(KGrHqMOKj8Ez(pUcEsGBN!-BKUIMw~~_35.JPG
Size:	15,3 KB
ID:	640790

Och även denna på Antikbrevkassen.dk där svaret verkar tyda på souvenirer men inget tydligare om härkomst.

Hvis du gerne vil prøve noget nyt, og hvis du ikke har den store erfaring med at kigge på og nyde abstrakt kunst, bør du måske overveje at give det et skud til.

Name:	6869.jpg
Size:	24,5 KB
ID:	640796

Här kommer lite mer bilder på min skål. Tysk härkomst från jugendtiden, souvenirer från något europeiskt land, eller tillverkad av något av Ohio-firmorna?

Name:	DSCN9016.JPG
Size:	60,7 KB
ID:	640792Click image for larger version

Name:	DSCN9015.jpg
Size:	39,4 KB
ID:	640794Click image for larger version

Name:	DSCN9017.jpg
Size:	49,1 KB
ID:	640793Click image for larger version

Name:	DSCN9019.jpg
Size:	36,2 KB
ID:	640795

Jag helt säker på att detta inte är Wächtersbach och Neureuther. Souvenirer med ortnamn- ja kanske i USA?

Vi får fundera vidare.

Comment

Tack Kaptenen!

Då kan vi utesluta Wächtersbach-spåret. Jag försökte söka på Wächtersbach och Christian Neureuther, men hittade alldeles för lite information för att våga säga bu eller bä. Det skulle vara intressant att se någon av dessa med ortsnamn som de nämner i Antikbrevkassen.

U.S.A. är nog det starkaste kortet hittills, kanske en revival en Rozane-liknande serie något decennium senare, eller någon av de andra Ohio-firmornas tolkning av det svartbruna högblanka godset? Det är bra att vi är flera som funderar.

Lägger in en liten planteringskruka från Roseville Pottery med dekoren "Water Lily" som lanserades 1943. Standardfärgerna för serien är brun, blå och rosa och det ska finnas 50 olika modeller, trots att bara 48 hittats i fabrikens inventariepapper.

Name:	DSCN8114.JPG
Size:	66,3 KB
ID:	522239Click image for larger version

Name:	Roseville.1.jpg
Size:	80,6 KB
ID:	522238Click image for larger version

Name:	Roseville.jpg
Size:	90,7 KB
ID:	522240

Comment

Jag fick förmåmen att hålla i Din skål, simco, på Antikvärldens dag och lät undslippa mig något om Schrambergs 1920/30-tal.
        Det är möjligen den fabren, men det amerikanska spåret kan också vara lika hett.

Spåret lär kallna betydligt, men i jämförelse måste Royal Doultons vackra Flambé visas:

Comment

Ja du höll det lilla UFOt i handen!

Dessutom såg vi ju en släkting med hänklar på Antikvärldens dag, likt den i mitt tidigare inlägg. Jag har googlat lite på Schramberg och fann denna kanna i högblankt med mörkbruna färger. Dock ser dekoren handmålad ut på denna, men jag förstår att detta måste ha varit på modet de första decennierna efter 1900.

Shop and Find Great Antiques, Vintage, Collectibles and More at Icollect247.com. Reputable, Knowledgeable Dealers Selling Antiques and Collectibles.

Förr eller senare kanske identiteten klarläggs. Dock lite knepigt då ingen av de hittils funna har haft annat en siffror i botten.

Royal Doultons Flambé är underbar! Jag gillar färgskiftningarna och den röda glasyren. Apropå färgskiftningar och rött i glasyren, hittade jag en underbar vas i helgen. Naggad och dan, men totalt otippad tillverkare. Den får bli en gissningstråd imorgon, för jag vägrar fota den nu i mörkret.

Comment

De gulbruna tonerna påmminer mig om en av Rookwoods dekortekniker, så någon amerikansk konkurrent som kopierat idén verkar ju sannolikt (1910-30-tal?).
            < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Tack för ditt svar Emde!

Ja visst har den stora likheter med Rockwoods färgskalor. Rockwood är också beläget i Ohio och ju mer jag studerar den bruna glaserade keramiken därifrån, ju svårare tycker jag att det är att hitta skillnader i de olika Ohio-firmornas alster.
              Jag tror också på kopiering eller "inspiration" som man också kan kalla det om man vill.
              Jag tror att du har rätt vad gäller tidsramen för tillverkningen. Hoppas det dyker upp fler föremål med denna dekor.

Comment

Säljaren förmodar att denna 14 cm höga vas är fransk.

Bifogade filer

Comment

Tack så mycket Kaptenen!

Nu har vi ett till land att att grunna på!
                  Det jag tycker är intressant är att denna vas har oglaserad undersida. Helt tydligt lika dekor och färgskala, och vaserna poppar upp lite här och där, Sverige, Tyskland, Danmark och jag har för mig att jag sett en på ebay från U.S.A. Produktionen måste ha varit storskalig. Vi får rita en brottskarta.
                  Länka gärna fler om ni hittar så får vi se var de dyker upp.

Comment

Ännu en Wächtersbach? / Neureuther? höjd (ca 15 cm)

Stämmer inte stilen på formnumret med din, simco?

Bifogade filer

Comment

Typsnittet stämmer fint och även min har ett fyrasiffrigt nr!
                      Undrar om säljaren är inspirerad av den andre gällande attribueringen?
                      Kul att se en med annan typ av dekor!

Comment

Oattribuerad kakaokanna, men det lutar åt att den är tysk.

Bifogade filer

Comment

Working...
                        X