Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ståtlig tupp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ståtlig tupp

Tuppen är ca 40 cm hög. Säljaren sa att den köpts på loppmarknad i Paris för 80 år sedan. Undrar om den kan vara så gammal och om någon kan hjälpa mig med tillverkaren. Delar av en stämpel syns i botten.
    söffe
    Bifogade filer

Kinesiska eller Japanska, ev turistgods?? Jag har själv haft ankor i 3 storlekar och även sett andra fåglar i samma färgställning. Jag är usel på asiatiska prylar men förmodar att det har något med deras tro att göra.
    Din ser ut att ha lite kvalité och tyngd, jag har haft varierande kvalité på mina men de som varit bra har varit märkta.
    Jag har sett dem på mässor och alltid frågat varifrån de är men aldrig fått något bra svar tyvärr, så jag hoppas att någon här på Pes kan hjälpa oss Tyvärr så är mina sålda och inga bilder finns i arkivet.

Comment

Dessa borde väl vara släktingar, tyvärr inte mycket mer kött på benen än att säljaren anger tidigt 1900-tal.
      Pes är mitt google.

Comment

eBay-säljaren uppger "EARLY 19TH C ." vilket motsvarar tidigt 1800-tal, vilket det ju inte är.
        Stämpelfragmenten antyder, för mig, en japansk tillverkare som masstillverkade tuppar och annat för turist och export, under de två första årtiondena av 1900-talet.
        Med lite jobb, kan nog motsvarande stämpel hittas hos gothenburg.com
        Kaptenen kanske har en vag minnesbild i hjärnbarkens arkiv?

luchur - ajabaja. Altid, alltid spara föremålsbilder! Har Du inte plats, så bränn in dem på skiva eller extern hårddisk. En datorkrasch kommer alltid när man minst anar det och då är det väl bra att uppdatera med backup lite då och då? Bilder tar ju bara en pytteliten virtuell plats.

Comment

Eh ja, fasen så ska det vara.
          Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            luchur - ajabaja. Altid, alltid spara föremålsbilder! Har Du inte plats, så bränn in dem på skiva eller extern hårddisk. En datorkrasch kommer alltid när man minst anar det och då är det väl bra att uppdatera med backup lite då och då? Bilder tar ju bara en pytteliten virtuell plats.
            Jag har aldrig haft några bilder på dem

Comment

Kinesisk är den här tuppen. Stämpeln känner jag tyvärr inte igen. De finns i lite olika storlekar och din bör vara bland de större som har tillverkats. Den är formgjuten och tittar man på de som finns på nätet ser man lite olika varianter på hur man löst utformningen av bottnen. Synd att du inte har ett par av dessa storståtliga tuppar. Gideons datering delar jag.

Comment

Kinesisk? Från början, ja. Men inget väl hindrade japanerna att kopiera?
                Stämpelfragmenten antyder bokstaven Z, som ju är vanligare att använda i märkningar i Japan än det stora landet Kina.

Utsnittsbilden kan egentligen vara upp och ner också.
                Click image for larger version

Name:	Tuppmärkning 1.JPG
Views:	1
Size:	13,0 KB
ID:	521712

Comment

Verkar alltså som om säljarens uppgift om loppisfynd för 80 år sedan kunde stämma! Håller med Kaptenen om att det är synd att jag inte har ett par. Sen återstår frågan om den är kinesisk eller japansk.
                  söffe

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Kinesisk? Från början, ja. Men inget väl hindrade japanerna att kopiera?
                    Stämpelfragmenten antyder bokstaven Z, som ju är vanligare att använda i märkningar i Japan än det stora landet Kina.

Utsnittsbilden kan egentligen vara upp och ner också.
                    [ATTACH]100978[/ATTACH]
                    Inget hindrade japanerna att kopiera och vice versa, men i detta fall trots märkningen är jag ganska säker på att tillverkningen har skett i Kina, trots märkningen. Paret som wasistdas hänvisar till verkar vara identiskt om man tittar på hur undersidan ser ut. Tittar man på detta par och de som sålts på Christie's och jämför med söffes ser man också de mycket detaljerade stjärtfjädrarna. Skulle japanerna ha kopierat innebär det att i så fall har de använt samma formar som kineserna. Vid googling på chinese respektive japanese porcelain roosters eller cockerels, dyker endast dessa upp som kinesiska.

Comment

Bra, då vet jag!
                      söffe

Comment

Working...
                      X