Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kina fat, vilket årtal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kina fat, vilket årtal?

Hej!
    Tacksam om någon kunde svara mig på vilken period detta fat är gjord.

Tack på förhand.

Click image for larger version

Name:	fatkina.jpg
Views:	1
Size:	50,9 KB
ID:	639741Click image for larger version

Name:	fatkina1.jpg
Size:	24,2 KB
ID:	639742Click image for larger version

Name:	fatkina2.jpg
Size:	113,0 KB
ID:	639743

Jag vet inte vad det är för ålder på ditt fat . Jag vill bara rekommendera att ta fram en avbitartång och klippa av metallanordningen på mitten så att du får bort den. Inte alls bra för porslinsföremål...

Hälsningar Bonnie

Comment

Kina fat

Hej igen!
      Är mitt fat från 1700-talet eller 1800-talet? Någon som vet?

Tack Bonnie för ditt förslag.

Comment

Jag misstänker att fatet är 1700-tal, men jag är osäker. Dekoren förekommer ganska ofta på delftfajans, men det var svårare att finna den på exportporslin.

Fat som sålts på Christie's
        "Il n'y a en art, ni passé, ni futur. L'art qui n'est pas dans le présent ne sera jamais." (Pablo Picasso)

Denna är daterad till Kangxi. (Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.)

Comment

Tack Kaptenen!

Jag tror också på 1700-tal. Dekoren nämner du att det fanns på Delfts fajans men att det var svårt på export porslin. Menar du då att Kinaporslinet med denna dekor är svårare att få tag i?

Kan någon tyda vad det står på stämpeln?

Tack på förhand.

Comment

Vad gäller stämpeln är det en sk chop mark och det är rent hittepå av någon som inte har kunnat skriva.

Det är lättare att finna blomvasdekoren på Delftfajans och jag undrar om inte förebilden för ditt fat kommer från Delft och att fatet kan ha varit ämnat för den holländska marknaden. Detta är rena spekulationer från min sida. Jag tror att det är svårare att finna ett fat med denna dekor från Kina än ett från Delft.

Comment

Tack för svaret Kaptenen!

Nu har jag återigen en fråga till dig Kaptenen eller någon annan som vet.

Det här med Chop märkningen vad är det för någonting? Om det är någon som hittat på det hur kan jag då vara säker på att mitt fat är från Kina och troligen 1700-tal?

Tack på förhand.

Comment

Märkningen är bland det sista man tittar på när man ska bedöma kinesiskt porslin. Man tittat bland annat på god, glasyr, dekor, form innan man kommer fram till att titta på märkningen. Man kan konstatera att det inte är så vanligt att exportporslin är märkt, men ditt fat är det.

Utifrån bilder är det alltid vanskligt att bedöma kinesiskt porslin. Det är många faktorer som måste tas med i beräkningen och känslan som man får när man håller det i handen är svår att förmedla med bilder. Det kan vara svårt även om man lever med föremålen jag har saker själv som jag efter flera år är osäker på hur de ska dateras.

Det finns egentligen inte så många alternativ till kinesiskt porslin. Ibland kan man ha problem att skilja kinesiskt från japanskt. Delft, som jag nämnde, är ett helt annat gods som inte ens på bild kan förväxlas eftersom det är tennglaserat lergods.

Comment

Till Kaptenen

Tack för din värdefulla information. Det är så roligt när man kan få svar på sina frågor.

Comment

Working...
                  X