Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Såskanna med kyrillisk (rysk?) text, Tillverkare [ID: Rechitsa porslinsfabrik, Gzhel]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Såskanna med kyrillisk (rysk?) text, Tillverkare [ID: Rechitsa porslinsfabrik, Gzhel]

Hej!

Jag har en jättefin såskanna i blåvitt porslin m blommor på. Under är den stämplad med troligen rysk text. Är det någon som kan tyda vem som tillverkat kannan. Tacksam för svar.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-08-24, 23:23.

Din kaffekanna för kokning är tillverkad av Rechitsa porslinsfabrik i Gzhel. ( Речицкий фарфоровый завод ) http://www.rfz.ru/page15-50-58

Rechitsa porslinsfabrik grundades 1858 och är ett av de äldsta industriföretagen i Gzhel. Producerar ca 300 olika produkter inklusive värmetåligt kemiskt laboratoriegods, elektroteknikprodukter och porslin i traditionell Gzhel-stil.

Comment

i alla fall

den är handmålad
      (rytsnaja rabota=handgjort arbete)

Comment

Det står även "nesortnoje". Jag vet inte om det innebär att man inte utförde någon sortering av dessa föremål, dvs 1:a eller 2:a sortering

Comment

Hej!
          Tack för alla svar. Det var spännande att få veta att det är en kaffepanna istället för som jag trodde en såskanna. Du är verkligen en klippa med din kunskap kaptenen!!!!

Comment

Working...
          X