Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grönt fat importstämplat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grönt fat importstämplat

Någon som kan säga något om detta fat (c:a 26 cm) stämplat import?
    Bifogade filer

Fatet är tyskt och förmodligen tillverkat strax efter kriget i en form från före kriget. Det har ingen djupstämpel?

Comment

Tack Kaptenen! Nej, tyvärr ingen djupstämpel, enbart importstämplat. Hur vet du att det är en förkrigsform som är använd efter kriget och att det är tyskt dessutom?

Comment

Hundra procent säker är jag givetvis inte, på att det är tillverkad före - eller efter kriget!
        I anslutning till kriget vore kanske en bättre datering i dagsläget och tiden sträcker sig då i alla fall fram till de första åren på 1950-talet. Volker Hornbostel på det tyska forumet menar att importstämplarna kom efter kriget, men även han verkar inte vara helt säker.

Det vi kan vara säkra på är att man på de tyska fabrikerna använde vad man hade kvar från före kriget för att kunna bygga upp sin industri.

Här ges ett exempel; V&B-vasen.

Du skulle kunna ta en bättre bild på importstämpeln, så att man kan se vilket typsnitt man har använt. Bra att ha vid jämförelse!
        Last edited by Kaptenen; 2011-08-23, 10:44.

Comment

Bättre bild

Inser att jag läst slarvigt under V&B-tråden. Där står det ju om glasyrena också... Här kommer en bättre bild på stämpeln. Den ser efterkrig ut... Jag älskar all denna information du Kaptenen och andra här på PES delar med er av som gör att man lär sig mer och mer hur man kan lägga ihop saker och ting, vilket gör att vi noviser lär oss och får en klarare bild av sakernas ursprung och ålder.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X