Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjekikskt porslin (då i alla fall), 1 söt mjölkkanna o 2 fat med 2 olika stämpl ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tjekikskt porslin (då i alla fall), 1 söt mjölkkanna o 2 fat med 2 olika stämpl ?

Jag och Bonnie har minst en sak gemensamt, röjer ur köksskåp.

Vad spara, vad inte ?

I dett fall är svaret lätt, spara ! Mjölkkannan, har följt m släkt o alltid varit min

Sedan hörde en ganska stor efterrättstallrik t oxå, men olika stämplar

Ville ha lite fler o hittade 6 st på Tradera, DE var exakta, lagom i storlek o
    lika mönster till 100 %

Vet du vilken av sakerna som bär en annan stämpel, samt vad står PÅ DEN O VILKEN TID

PERIOD. Jag kan det inte det helt själv, utan vi får hjälpas fr till lösningen

Click image for larger version

Name:	st erik 032.jpg
Views:	1
Size:	98,4 KB
ID:	638431Click image for larger version

Name:	st erik 028.jpg
Size:	95,3 KB
ID:	638432Click image for larger version

Name:	st erik 033.jpg
Size:	100,0 KB
ID:	638433

Ja misstänker att det står Victoria på någon av delarna, men har du bilder på stämplarna?

Comment

Stämplarna i silver, går ej fota !!

Tyvärr är alla stämplar silverfärgade, men mot vitt kan man se riktigt bra.

Victoria (seger vet jag inte, tänker du på efterkrigstiden ? ) Nej

Mjölkkannan har ett känt tyskt(tjeckiskt märke) Bohemia under en bild i silver som jag

inte riktigt kan tyda, en skära,en maskin o så står Made in Tjeckoslovakien i skrivstil.

Den större glasstallriken (ja, jag äter glass på helgen ur just den) har exakt lika

stämpelformation.

Nu, till det konstigaste för migär den lagoma eftterrättsskålen, identisk m mjölkkannan är INTE MÄRKT LIKADANT

S ilverstämpeln är dessvärre kvar men lyder EPILAG under D F eller G F el O F
      det står inte made in o Tjeckoslovakien
      utan bara checkoslovakia ??

Är de 2 först gjorda enbart för utlandet i frukttallrikarna för hemlandet under en annan period ??? Skulle vara roligt att veta, o om det är många som har sådana här

Tack för info
      Last edited by annestig; 2011-07-23, 15:41. Anledning: felord

Comment

Tallrikarna som är märkta EPIAG med DF (Dalovice Fabriken) under och Czechoslovakia är tillverkade av Proeschold & Co. Tiden får du själv avgöra från denna länk...

EPIAG (Erste Böhemische Porzellan Industrie AG) är inte en tillverkare utan var en sammanslutning för att främja den tjeckoslovakiska / Böhmiska porslinsindustrin.

Comment

Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
          Jag och Bonnie har minst en sak gemensamt, röjer ur köksskåp.

Vad spara, vad inte ?
          Jaaa! Jag ska ha gårdsloppis en helg när jag har semester i augusti. allt ska säljas, för 5 kr styck! Men det är bra att inventera det man tycker om, i fall det ska sparas i en liten, liten kartong

Comment

Så många, olika etketter på porslinet

Det finns så många stämplar på den bra sidan du sände över Kapten,

Men jag såg en m victoria, så jag förstår, men när det

bara?? står EPILAG under det D G o sedan en bild (som jag inte kan tyda,en ros, en maskin) samt landets namn stavat CHEZOSLOVAKIA!!!Det är så

Det är så, den där märket, ser jag inte på någon, är alla stämplar i ljugråsilver.

Är det stor skillnad i värde Epilag o Bohemia ex ??

Tycker du du känner igen de ??????

Comment

Det är säkert ingen större skillnad vad gäller värdet, men det hade varit intressant att se stämplarna. Jag vet att du kan ta bra stämpelbilder, så gör ett försök, när du känner för det.

Comment

Här kommer Kaptenens önskade stämpelbilder !!!
                Har nog lagt ned 1 timme på att få det synligt först o främst silverstämplar på vitt porslin

Helst Bohemia, var eländig, men det blev så där till slut. hoppas jag får ngr kommentarer

om de, inte om fotona Click image for larger version

Name:	stämp 008.jpg
Size:	87,2 KB
ID:	518591Click image for larger version

Name:	st erik 103.jpg
Size:	89,6 KB
ID:	518592

Comment

Tack för bilderna!

EPIAG D.F. Porcelan Dalovice, Dalovice, Tjeckoslovakien / Tjeckien Proeschold & Co efter 1945

och

"Bohemia" Ceramic Works AG, Nová Role, Tjeckoslovakien / Tjeckien förmodligen efter 1945

Comment

Lärde mig igen !

Det gick ju någolunda, med fotot.
                    Där fick du mig att våga ngt svårt igen !!

Tack för länken, tycker jag har den, men nu såg jag ju "direkt" mina stämplar, samt att
                    det är ett lejon i Bohemia stämpeln, den som jag aldrig lyckats se.

Comment

Working...
                    X