Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

burk, Jasba?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• burk, Jasba?

Fyndade denna idag, belv heeeelt kär och för 15 spänn var det inget att ens fundera över.. Färgen är betydligt djupare än vad den blev på bilderna dock.

Visst är det Jasba det står? Och nån som vet mer än så, berätta gärna mer!
    Bifogade filer

Jasba grundades 1926 av Jakob Schwaderlapp i Ransbach-Baumbach. Gissningsvis är burken tillverkad under 1970-talet.

Du har ett svagt modellnummer, som jag tyvärr inte kan läsa.

Comment

Har provat att vinkla den åt alla möjliga håll, men den är inte lätt att läsa.. börjar med 220 sen 3 eller 5, sen 0 och jag tror den slutar på 5...

70tal låter logiskt med den färgen tack igen!

Vad kallar man en sån här burk på engelska? Försöker googla, men får bara upp en massa vaser.. är det jar eller tin? Ogillar när man inte vet exakt vad man ska översätta med...
      Last edited by Mylla; 2011-07-05, 19:25.

Comment

bumpar... Ingen som vet det engelska namnet på denna typ av burk? eller det tyska kanske? jar, tin eller något helt annat?

Comment

Deckeldose eller kanske Deckeltopf och på engelska lidded jar.

Comment

Tack suveränaste Kaptenen! Då ska jag fortsätta leta... färgmässigt passar den in i Jasbas panton-era keramik, men jag hittade ju bara vaser

Comment

Hur hög är den!

Engelsmännen har en tendens att kalla mycket för pot och jag fann denna Jasba Rumtopf, med ett lock som liknar ditt.

Tyvärr ingen bild men ett formnummer N2002124, Jasba

Last edited by Kaptenen; 2011-07-06, 17:37.

Comment

Med locket på ungefär 14 cm..

Hittade en del liknande på tyska ebay (fast med mönster och i betydligt murrigare färger), där går de under "bowlen topf".. så nu har jag flera sökord! Tack igen!

Comment

Working...
                X