Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oläslig stämpel [ID: Leon Necel, Ceramika Kaszubska, Chmielno, Polen]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Oläslig stämpel [ID: Leon Necel, Ceramika Kaszubska, Chmielno, Polen]

Jag köpte detta vackra allmogefat på loppis idag, men kan inte läsa stämpeln.
    Diametern är 26 centimeter och jag tror att fatet är svensk.
    Är det någon som kan läsa stämpeln?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-08-05, 18:56.
    Holistisk humanist

Snyggt fat.
    Den känns onekligen som dansk, men kan mycket väl vara svensk.
    Kan Du ta en skarp närbild på stämpeln, även om den skulle vara oläslig?

Click image for larger version

Name:	UFO-stämpel 5.JPG
Views:	1
Size:	9,6 KB
ID:	515527

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Snyggt fat.
      Den känns onekligen som dansk, men kan mycket väl vara svensk.
      Kan Du ta en skarp närbild på stämpeln, även om den skulle vara oläslig?
      [ATTACH]94972[/ATTACH]
      Jag hade för mig att jag hade bilder med på stämplingen, men tydligen inte ser jag.
      Här kommer bilderna. Tyvärr är inte skärpan den bästa trots åtskilliga försök.
      Bifogade filer
      Last edited by Bamse; 2011-07-03, 10:46.
      Holistisk humanist

Comment

Vackert polskt fat! Det första ordet till vänster i cirkeln är förmodligen CERAMIKA och andra ordet KASZUBSKA, andra ordet i mitten av cirkeln är CHMIELNO och det tredje ordet är POMORZE dvs Pommern.

Fatet bör alltså vara tillverkat i byn Chmielno i Kasjubien, ett område i Pommern väster om Gdansk.

Med en lite större bild och med något bättre skärpa kanske vi kan läsa det resterande ordet.

Det resterande bör vara krukmakaren och det kan vara Necel,

Last edited by Kaptenen; 2011-07-02, 23:55.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Vackert polskt fat! Det första ordet till vänster i cirkeln är förmodligen CERAMIKA och andra ordet KASZUBSKA, andra ordet i mitten av cirkeln är CHMIELNO och det tredje ordet är POMORZE dvs Pommern.

Fatet bör alltså vara tillverkat i byn Chmielno i Kasjubien, ett område i Pommern väster om Gdansk.

Med en lite större bild och med något bättre skärpa kanske vi kan läsa det resterande ordet.
          Det resterande bör vara krukmakaren och det kan vara Necel,

http://www.necel.pl/ulotka_angielska_ogolna.pdf
          Tack, Kaptenen! Trots att jag sitter med förstoringsglas och maximalt med ljus, kan jag inte få ihop något vettigt av stämpeln. Därmed inte sagt att jag betvivlar det du skriver,
          men att det är stor skillnad på ögon och ögon, det är en sanning utan modifikation.
          Tyvärr fixar jag inte bilder med bättre skärpa. Får väl läsa instruktionsboken yttterligare en gång.
          Holistisk humanist

Comment

Detta fat visar hur svårt det är att utifrån form och dekor ursprungsbestämma så kallad allmogekeramik. Jag hade också gissat på Danmark. Efter att ha ökat kontrasten något kunde jag gissa mig till att det stod ceramica och sedan Kasz...

Jag drog mig till minnes Kasjubien från filmen Blecktrumman baserad på Günther Grass roman om den lille trumslagaren Oskars kasjubiska farmor som sammanfattar folkslagets levnadsöde i gränstrakterna.

”So isses nu mal mit de Kaschuben. Die missen immer dableiben und Koppchen hinhalten, damit de anderen drauftäppern können, weil unserains nich richtich polnisch is und nich richtich deitsch jenug, und wenn man Kaschub is, das reicht weder de Deitschen noch de Polacken. De wollen es immer jenau haben“.

(Så är det nu med kasjuberna. De måste alltid stanna kvar och sticka ut huvudet så att de andra kan slå på det eftersom vi inte är riktigt polska och inte riktigt tyska och om man är kasjub då duger det varken för tyskar eller polacker. De vill alltid ha allting exakt).

När jag väl hade Ceramika Kaszubska, gav det andra sig själv och jag tror att det
            står L.NECEL och det skulle i så fall vara andra generationen krukmakare, Leon (1905-1968) som tog över verksamheten 1935.
            Bifogade filer
            Last edited by Kaptenen; 2011-07-03, 00:45.

Comment

Mycket bra gjort, Kaptenen.

Ja, man måste komma ihåg att dra i tömmarna och säga -Ptroo! innan hästen irrar sig ut på okänd, men ändå på något sätt hemmastadd, mark.
              I det här fallet är fatet märkt, men annars hade den hamnat i gråzonen Skandinavien, ända ner till Rumänien/Bulgarien, till och med.

Men Du hittade hästens vattenhål, och en kurir skulle kunna sändas till Necels verkstad för att fråga hur deras stämpel sett ut i verksamhetens historia.

Comment

Tack!

Här är en bild på en stämpel på papper som innehåller texten som ingår i fatets stämpel.

och en bild på Leon Necel

Comment

Jag bugar och tackar för engagemangen, Kaptenen och Gideon!
                  Holistisk humanist

Comment

Jag lyckade av någon konstig anledning få en något skarpare bild av signeringen.
                    Skam den som ger sig!
                    Bifogade filer
                    Last edited by Bamse; 2011-07-05, 15:29.
                    Holistisk humanist

Comment

Tack så mycket då kan vi vara säkra på att det står ett L före efternamnet!

Comment

I Polnische Volkskunst av Irena Czarnecka från 1957 fann jag dessa bilder
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          I Polnische Volkskunst av Irena Czarnecka från 1957 fann jag dessa bilder
                          Den första bildens lergods känner jag igen från en av dina www-adresser. Vad säger du om att ta båten till Gdansk någon gång?
                          Holistisk humanist

Comment

Working...
                          X