Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

krus med inbyggd speldosa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• krus med inbyggd speldosa

Jag sprang på denna charmiga krus som har en inbyggs speldosa i botten. Nu är jag ganska ny inom detta med anikt kost och design så jag har aldrig sett någon sådan här tidigare. Någon som vet vart den kan komma ifrån? Ålder? eller kanske känner igen kyrkmotiven? Det har blivit lite svaga krackeleringar i den vita glasyren. Jag tyckte först ena kyrkan påminde lite om Sacre Couer i Paris men det var det nog inte. Speldosan fungerar perfekt och har ett litet "stift" som trycks in då man ställer ner den men som åker ut när man lyfter den och då borjar det plinka en melodi ur den om man skruvat den innan. Kanske för att smygsuparen ska bli påkommen hehe Den är ca 19cm hög. Finns det något värde på en sådan här? Click image for larger version

Name:	DSC_0017.jpg
Views:	1
Size:	65,5 KB
ID:	637048Click image for larger version

Name:	DSC_0021.jpg
Size:	30,5 KB
ID:	637049Click image for larger version

Name:	DSC_0022.jpg
Size:	42,8 KB
ID:	637050
    Last edited by Sloffe; 2011-06-08, 13:07.

Ja den gick ju för en billig peng !

mvh

Comment

Berth hehe ja det var en förmögenhet tur jag inte betalade mer än 30kr då, men jag tycker själv den är ganska charmig

Comment

Jag har sett en väldigt snarlik speldosa (flaska) som kom från Tyskland.

Du får vrida upp den, spela in ljudet och posta på youtube och se om någon annars känner igen melodin
        Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
          Jag har sett en väldigt snarlik speldosa (flaska) som kom från Tyskland.

Du får vrida upp den, spela in ljudet och posta på youtube och se om någon annars känner igen melodin
          Hehehe ja det får bli nått sånt

Comment

det verkar för mig som rysk

om jag tittar på kyrkan med lökkupol och även när det gäller locket
            fast inte kan tyda/läsa texten på kanten

Comment

Ja det kanske är något ryskt turistkrus eller så

Comment

Tyvärr ger inte texten på kanten någon ledtråd eftersom det står FOREIGN.

Comment

Jag misstänker att kruset är tillverkat i Tyskland strax efter kriget. Tyska varor vara av naturliga skäl inte populära i stora delar av Europa och för den engelska marknaden stämplades ofta Foreign. Samma sak gällde japanska produkter. I Sverige är dessa ofta märkta Import.

Förmodligen kan krusets innehåll ha varit whisky.

Comment

Det var en kul och ovanlig sak alla fall

Comment

Working...
                    X