Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kutani Kaga provinsen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kutani Kaga provinsen

Jag har ropat in denna skål idag. Har faktiskt införskaffat mig en bra bok med äldre japanska och kinesiska stämplar. Enligt den boken betyder de två första tecknen Kutani (Kaga provinsen) Beteckning Kutani 1800 talet. Men jag hittar inte vad resten av märkningen betyder. Tacksam för all hjälp

Mvh Bonnie
    Bifogade filer

九谷 - G Bouvier har en bra sida som tidigare var fri, men som nu har blivit avgiftsbelagd.

九谷製 - Kutani Sei - Made in Kutani är mitt förslag och tillverkad under Meiji.

Last edited by Kaptenen; 2011-05-22, 19:56.

Comment

Boonie, får man fråga vad boken heter.
      Pes är mitt google.

Comment

Boken heter Porslinsmärken från hela världen. Text av Emanuel Poche. Översättning av Hartmut Apitzsch. Tryckt i Tjeckoslovakien 1979. Original titel: Porzellanmarken aus aller Welt.
        Där finns det mycket! Många sidor om kinesiska och japanska stämplar. Inga nyare utan de allra flesta före 1912 skulle jag tro. Jag är överlycklig! Det är bara att slå upp nu! Tycker det är lite jobbigt med vissa internetsidor. Dessutom är det svårt att googla när man är ute på loppisrunda. Bra att ha boken ;-)

Comment

Jättetack Bonnie, får bli att leta efter den.
          Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            九谷 - G Bouvier har en bra sida som tidigare var fri, men som nu har blivit avgiftsbelagd.

九谷製 - Kutani Sei - Made in Kutani är mitt förslag och tillverkad under Meiji.

http://www.gbouvier.com/data_base_sh...hp?ceramic=777
            Jag personligen tycker att det är fel när man vill ta betalt för informationen. Det är viktigt att människor har kunskap, då bevaras de olika föremålen mycket bättre. Om man vet vad det är för nånting slänger man inte grejen på soptippen, när man har tröttnat på den. Jag vet att många gör så...Men men...

Jag håller med dig, det står Made in Kutani. Sen kan det stå något ord som kan betyda nånting. Vanligt att man skrev "Lycka" " Värdeful" "Tozan" "Ohi" "Shiozo" "framställt av Yeriaki" "framställt av Kioruku" "Kichii Watano".
            Det som står på min kruka/skål är nog nånting sådant. Jag hoppas jag finner svaret på det antingen på nätet eller via någon som kan japanska Och locket vore ju bra att hitta, men det blir nog svårare med det

Comment

Working...
            X