Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanna Kina eller Japan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kanna Kina eller Japan?

Hej behöver lite hjälp med detta loppisfynd. Kannan är 26cm hög samt har en diam. på 19cm runt "midjan" . Visst är det väl fågel Fenix? Färgerna ligger utanpå glaceringen och är tjockt påmålad (emaljfärg?) Hoppas att någon kan lite mer om denna och kan hjälpa mig med ålder och land.
    mvh
    Bifogade filer

Kan du ta en stor bild på stämpel?

Comment

Birdie..

Hej,
      fågeln ser ut att vara en Guldfasan eller någon annan form av Fasan.
      Pip!
      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Återkommer med bild i morgon , är just på väg till familjens grillfest!
        mvh

Comment

Nu kommer den utlovade bilden. Tyvärr har jag inte rätt kamera hemma, men kopiera över bilden till skrivbordet och förstora den.
          mvh
          Bifogade filer

Comment

Hej Guling!
            Jag menade att du skulle beskära bilden så att endast stämpeln är på den bilden du laddar upp här. Svårt att se och läsa vad som står på stämpeln annars. Om det är t ex Kina eller Japan måste man kunna läsa tecken för att kunna säga nåt om din kanna...Vi väntar tills du kan ta en ny bild

Med vänliga hälsningar Bonnie

Comment

Jadu, Bonnie, stämpeln är för otydlig för att fota ordentligt. Men konstnären i mig vaknade , så jag försökte rita av det som gick att tyda något så när.
              mvh
              Bifogade filer

Comment

Perfekt! Jag skulle inte klara av att rita så bra
                Jättesvårt är det att försöka hitta information när stämpeln är så pass otydlig. Jag har gjort mitt bästa nu och sökt...Vet ej om detta stämmer men kolla länken här http://gotheborg.com/marks/index_jap_marks.htm
                och jämför med din vas. Det syns kanske bättre om du vinklar vasen på något sätt
                På den sidan finns det en vas nr 1241,Satsuma, Kinkozan. Jag tror att stämplarna är identiska. Men som sagt, jag tror

Hälsningar Bonnie

Comment

Tack så MYCKET för din hjälp ! Nu när jag ser den stämpeln kan jag se konturerna i min stämpel stämma överens med den! Det är helt 100 Kinkozan tsukuru märkning.
                  mvh

Comment

Vad bra! Du ser ju bättre Jag är inte så duktig på dekor osv. Brukar själv fråga här. Kaptenen, han är riktigt bra på det. Får se vad han säger om din kanna, vad det kan vara för ålder. Kinkozan varade ju i några år Blir spännande att läsa, så att man lär sig mera...

Ha det bäst!
                    Hälsningar Bonnie
                    Last edited by bonnie; 2011-05-01, 21:56.

Comment

Working...
                    X