Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Kanna, uråldrig? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanna, uråldrig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kanna, uråldrig?

Hej,
    Denna ville följa med hem och det fick den såklart. Jag har aldrig sett nåt liknande och undrar mina sedvanliga undringar om ålder, ursprung och dyl. Kommentarer varmt välkomna. Jag tackar på förhand.

Ps ja, jag vet att den är vacker! Ds
    Bifogade filer
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Rejält utanför bekvämlighetszonen är jag, men jag tror att det är en replika från aztekerna, maya- eller inkakulturen.

Comment

Tack Kapten!
      Bilden på botten visar den blankare än vad den verkligen är, samt att rester av prislappen sitter kvar. Kannan är märkt i botten med förra ägarens personnummer, tog inte med det av hänsyn till denne. (Född 1920)
      En del åldersbestämmer saker enl Kol 14 metoden, jag gjorde en enkel "kolla dammet i öronen metoden"
      Varför tror du att det är en replika? Jag tror också på Sydamerikanskt ursprung.
      Fortsätt vara utanför bekvämlighetszonen, jag vill ha fler funderingar!

Comment

Sydamerika och INKA lägger jag en peng på! Eftersom jusr Inka indianerna använde(r) sig av huvuden på mycket av sin keramik.

mvh

Comment

Tackar! Jag gissade starkt på Sydamerika,men tack vare din länk och lite fantasi så hamnade jag till slut i Afrika! Jag hittade en liknade kanna på Ebay.Kolla här:

Last edited by viol; 2011-04-18, 20:44. Anledning: särskrev visst...ojsan...

Comment

Där ser man ! Världsdelen började iallafall på A .
            mvh

Comment

Har ebaysäljaren skrivit något om zandefolket, för jag har missat ett steg i "bevisföringen" känns det som?

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Har ebaysäljaren skrivit något om zandefolket, för jag har missat ett steg i "bevisföringen" känns det som?
                Kära Kapten Örnöga,
                Hmm, nu när du frågar sådär så vet jag inte var jag såg det. Jag tar bort det där om Azandefolket eftersom jag inte kommer ihåg var jag fick det ifrån, haha, det var ju flera timmar sen! Om jag hittar källan så återkommer jag. Känns som jag har lyckats blanda ihop bilder och namn....Ni får gärna fortsätta att hjälpa en förvirrad att hitta ursprung till denna figur. Tack!
                Last edited by viol; 2011-04-18, 20:51.

Comment

Working...
                X