Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag är svag för lejontassar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

En fin kopp att dricka ur, och vem vill inte ha sitt namn på en sådan?
    Den har flera bottnar, inte minst som historien visar att hennes dotter gifte sig med Carl von Platen i Strövelstorp, och hennes barnbarnsbarn blev stridbara Vera Siöcrona http://sv.wikipedia.org/wiki/Vera_Si%C3%B6crona som var med om att rädda stora delar av Gamla stan i Stockholm.
    Efter olika sökningar böjningar av namn, så kan bara en återfinnas, och det är den Du har hittat.

Året 1880 innehar Lovisa Sjöcrona, som änka, egendomen Fältarp, som efter hennes död inrättades som Folkets park - idag Sundspärlan i Helsingborg.
    Hon har danska Juliana Möller som jungfru, Ingrid Romare som hushållerska, tre pigor, en trädgårdsmästare och en dräng.
    Tio år senare har hon två jungfrur, varav Juliana troget finns kvar, en piga och två drängar.

Comment

Vem gillar lejontass?

Hallå, inte jag,
      Men, visst faller man lätt för de dekorativa fötterna. Fint skrivställ, tycker jag. Vad som är manligt och kvinnligt idag kan man diskutera, så könsneutralt
      är väl en bra beskrivning. Då var lejontassen en symbol för styrka och djärvhet, beskydd och välgång så jag vågar påstå att stället är beställt till en man.

Kaffekoppen var nog aldrig avsedd att dricka ur, vinglig på sina tassar, utan en kärleksgåva eller trevlig present. Dekorativ och fin trots slitage av nitiska
      könsneutrala händer. Grattis.

Mina bidrag till tråden blir ringa. Först paret foder, tidiga Rörstrand, med svarta fötter (inköpta på stadsauktionen för 572:- på 80-talet) och sålda på B:s
      för rätt många år sedan. Så en kaffeservis från tiden, dock utan fötter. Om den är italiensk eller fransk kan man diskutera, jag tror på Italien. Obs, det fanns
      två olika modeller på koppar (hade 12 + 8 st). Inköpspriset var 6.050:- och servisen försvann hos en mindre seriös handlare snett emot B:s som slarvade bort
      servisen i samband med ägarbyte.
      So long...

PS. Ursäkta dåliga bilder, har plåtat dokumentationskort från tiden vi hade plats för ganska mycket.
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        En fin kopp att dricka ur, och vem vill inte ha sitt namn på en sådan?
        Den har flera bottnar, inte minst som historien visar att hennes dotter gifte sig med Carl von Platen i Strövelstorp, och hennes barnbarnsbarn blev stridbara Vera Siöcrona http://sv.wikipedia.org/wiki/Vera_Si%C3%B6crona som var med om att rädda stora delar av Gamla stan i Stockholm.
        Efter olika sökningar böjningar av namn, så kan bara en återfinnas, och det är den Du har hittat.

Året 1880 innehar Lovisa Sjöcrona, som änka, egendomen Fältarp, som efter hennes död inrättades som Folkets park - idag Sundspärlan i Helsingborg.
        Hon har danska Juliana Möller som jungfru, Ingrid Romare som hushållerska, tre pigor, en trädgårdsmästare och en dräng.
        Tio år senare har hon två jungfrur, varav Juliana troget finns kvar, en piga och två drängar.
        Hallå Gideon,
        Det var kul det där med att Louise dotter var gift von Platen och att barnbarnsbarnet Vera var guiden som kände till våra kakelugnar. En saknad krutgumma.
        Ska kolla släktsidan och skickar ett PM. Botten upp, vi hörs och ses. So long...

Comment

Tack så mycket att du bekräftade proviniensen och tack för bilderna på fler tassar. Servisen kan nog vara både italiensk, fransk eller belgisk rent utav.

Bruxelles, 1ère manufacture d'Ixelles http://nl.auction-in-europe.com/inde...es/cid/1595598

Comment

Hallå Kapten,
            Jo, jag börjar bli tjatig. Tack för tråden till Bryssel, den kunde jag inte ens drömma om. Det märkliga är samma/likartade bilder
            målades nästan samtidigt i så många länder. Men där ligger väl spänningen? So long...

Comment

Working...
            X