Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porslinsurna märkt import med stämplar, undrar om någon vet avr den kommer från?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Porslinsurna märkt import med stämplar, undrar om någon vet avr den kommer från?

Vore oherhört tacksam om ni kunde hjälpa mig med dess ursprung:-)

Tror själv att den är från början av 1900 talet då den tillhört min farmor. Märkt under med grön krona över import. Också märkt med 09149 samt 54 hanskrivet.
    Bifogade filer
    Last edited by aned1335; 2011-04-16, 19:26.

Lockurnan är säkert tysk och gissningsvis från en tillverkare i Bayern dvs Bavaria och förmodligen tillverkad efter andra världskriget.

Den elfenbensvita porslinsmassan blir populär strax före kriget och är det under 50-talet. Av naturliga skäl återanvände man gamla formar och dekorer för att få fart på industrin. Import och den ganska anonyma kronan, som jag eventuellt skulle kunna tänka mig kan vara från Porzellanfabrik Zeh, Scherzer & Co. A.G. i Rehau, Tyskland (jämför kronan och modellnumret bild 2-26).

Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Det handskrivna 54 skulle kunna vara den guldmålare som målat guldet på kanterna resp på lockknoppen.

Comment

Tack snälla för informationen, du är fantastisk..:-)

Tack snälla för informationen, du är fantastisk..:-)

Comment

skulle våga tillägga

att urnan är antagligen från f.d Östtyskland
        de hade snarlika kronor fast det stod för det mesta GDR under

Comment

Working...
        X