Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa! Antikt? Sådär gammalt? Nytt? [ID: La Manifattura di Signa, Italien]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gissa! Antikt? Sådär gammalt? Nytt? [ID: La Manifattura di Signa, Italien]

Bilderna får tala för sig själva.
    Ordet är fritt.

Click image for larger version

Name:	Manifattura di Signa - lockburk 1.JPG
Views:	1
Size:	37,1 KB
ID:	634011

Name:	Manifattura di Signa - lockburk 2.JPG
Size:	38,1 KB
ID:	634010

Name:	Manifattura di Signa - lockburk 3.JPG
Size:	35,3 KB
ID:	634009

Name:	Manifattura di Signa - lockburk 4.JPG
Size:	32,9 KB
ID:	634008
    Last edited by Kaptenen; 2011-10-03, 18:31.

Tja med risk att ha fel fel jättefel... det ser ut som Sokrates så gissningen får bli Grekland men ålder..nä dä tör ja inte.

Comment

Modellen bör ha ritats mellan 1856-69.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Bilderna får tala för sig själva.
        Ordet är fritt.

[ATTACH]86960[/ATTACH]

[ATTACH]86959[/ATTACH]

[ATTACH]86958[/ATTACH]

[ATTACH]86957[/ATTACH]
        Dionysos lär det ju vara, påminner om Höganäs oglacerade 1800-tals produktion men ser inte alls lika stringent ut. Därför tror jag att den inte är gammal, reproduktion kan vi kalla den. Kanske från Sydostasien......

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
          Tja med risk att ha fel fel jättefel... det ser ut som Sokrates så gissningen får bli Grekland men ålder..nä dä tör ja inte.
          Ursprungligen kan Grekland vara skyldigt, men tillverkaren har annan nationalitet.

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Hm, Du har Dina aningar?

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Dionysos lär det ju vara, påminner om Höganäs oglacerade 1800-tals produktion men ser inte alls lika stringent ut. Därför tror jag att den inte är gammal, reproduktion kan vi kalla den. Kanske från Sydostasien......
          Stringent? Vaddå stringent? Du menar att gubben spelade på strängar och sjöng innehållets lov? Förklara.
          Inga asiater har haft denna lockurna i sina händer.

Comment

När jag tänker efter, förlagan är äldre än så. Men kreatören ritade av, ja.

Comment

Ja, det är ju fullt möjligt eftersom han var elev till den store T.

Den finns förövrigt inte med i 1859-års priskurant (daterad efter påskrift av Karlin).
              Last edited by Kaptenen; 2011-03-09, 00:41.

Comment

Stringent? Vaddå stringent? Du menar att gubben spelade på strängar och sjöng innehållets lov? Förklara.
                Inga asiater har haft denna lockurna i sina händer.
                Asiaterna är överallt Gideon det borde Du veta.......

Jag som alltid beundrat Dig för Ditt stora ordförråd Gideon.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Asiaterna är överallt Gideon det borde Du veta.......

Jag som alltid beundrat Dig för Ditt stora ordförråd Gideon.
                  Försök inte ställa in Dig. Ordkarghet är att beundra, speciellt vid utbrott.

Nä, men tänk på att originalet kanske var skadat redan då, och på det sättet var kreatören mer sic! än Du anar.
                  Vi tar om. Ålder och land, tack.

Comment

Försök inte ställa in Dig. Ordkarghet är att beundra, speciellt vid utbrott.

Nä, men tänk på att originalet kanske var skadat redan då, och på det sättet var kreatören mer sic! än Du anar.
                    Vi tar om. Ålder och land, tack.
                    Då säger jag minst 50-år yngre än min Högbrunn. Se´n vill jag ha en respons (säg till om jag använder för svåra ord) på om det är Dionysos som jag föreslog. Land, vi tar väl Danmark då......garderar med Panama Pottery i Californien där Viktor Axelsson var.
                    Last edited by prylsnubben; 2011-03-09, 01:07.

Comment

Om den ponerade åldern på Högbrunnaren är 150 år, så har Du hamnat rätt med Dina minus!
                      Leta upp nunan på Dionysos, så ska vi se om den bilden stämmer här.
                      Danmark är det inte, och inte heller Sverige, som Kaptenen antytt.
                      Vi är i "Övriga världen".
                      Kreatören pratade inte heller svenska...

Comment

Då fick jag redigera...

Formen är densamma som en etruskisk pyxis
                        "This pyxis (box) was fashioned in imitation of Phoenician luxury goods imported from the Near East. Although it incorporates many Near Eastern elements in its decoration, including sphinxes, a lotus plant, and chariots, the style of the figures shows it is clearly the product of a local Etruscan workshop. The handle of the lid takes the form of a standing sphinx wearing a lotus crown. The 7th and early 6th centuries BC are known as the Orientalizing period because of the many eastern, or "Oriental," elements in the art. In this prosperous era of international trade, Etruscan artists manufactured luxury goods, such as those seen in this case, that reflect influences from the art of the eastern Mediterranean." - Walters Art Museum Photographed at the Walters Art Museum, Baltimore, Maryland.

Vindruvorna och vinlöven förekommer på romerska urnor
                        Photographed at the Walters Art Museum, Baltimore, Maryland.

Om det är ett romerskt original bör det vara Bacchus.

Comment

Om den ponerade åldern på Högbrunnaren är 150 år, så har Du hamnat rätt med Dina minus!
                          Leta upp nunan på Dionysos, så ska vi se om den bilden stämmer här.
                          Danmark är det inte, och inte heller Sverige, som Kaptenen antytt.
                          Vi är i "Övriga världen".
                          Kreatören pratade inte heller svenska...
                          Behövs inte, det måste ju vara Dionysos eller Bacchus med vinblad o grejer. Det är väl ett vintramparkärl för så´na med små fötter. Förresten är locket mycket ljusare än kärlet eller är det ljuset som faller olika ?
                          Last edited by prylsnubben; 2011-03-09, 01:17.

Comment

Då fick jag redigera...

Formen är densamma som en etruskisk pyxis
                            "This pyxis (box) was fashioned in imitation of Phoenician luxury goods imported from the Near East. Although it incorporates many Near Eastern elements in its decoration, including sphinxes, a lotus plant, and chariots, the style of the figures shows it is clearly the product of a local Etruscan workshop. The handle of the lid takes the form of a standing sphinx wearing a lotus crown. The 7th and early 6th centuries BC are known as the Orientalizing period because of the many eastern, or "Oriental," elements in the art. In this prosperous era of international trade, Etruscan artists manufactured luxury goods, such as those seen in this case, that reflect influences from the art of the eastern Mediterranean." - Walters Art Museum Photographed at the Walters Art Museum, Baltimore, Maryland.

Vindruvorna och vinlöven förekommer på romerska urnor
                            Photographed at the Walters Art Museum, Baltimore, Maryland.

Du närmar Dig.
                            Frågan om museiexemplaret är äkta, eller gjort av samme kreatör, som firman senare framställde så bra att museer världen över beställde som representativa verk till sina samlingar. Original var dyra - också runt förra sekelskiftet.

Om det är ett romerskt original bör det vara Bacchus.
                            Det är just det jag vill se en bild på. Har ännu inte hittat den.

En bild av undersidan, på håll, kan visas - innan jag lägger mig om en stund.
                            Vill ni se?
                            Vidare svar kommer då imorgon, och då kanske spaghetti a la Toscana kan avnjutas till lunch...

Comment

På A! Italien och på B Albarelloliknande, saknar dock majolican.
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Working...
                              X