Hjälp med tysk stämpel [ID: Weiß, Kühnert & Co, Gräfenthal, Tyskland]
Vad är detta för stämpel? Den är djupstämplad men är omöjlig att få på kort då den är mkt svag.Står även Germany och 0774...kanske gör det lättare Hur gammal kan den vara?
Tillverkaren blir jag dessvärre inte klok på utifrån bilden. Men ljusstaken bör ha ritats under 1930-talet, men kan ha varit i produktion länge. Priskuranten från Gerolds i Tettau från 1938 visar ett tjugotal liknande ljusstakar med puttis.
Nu när kikat närmare på stämpeln så ser jag att det är inte ett stort V utan mer som ett X om du förstår...som man har sett en del har svärd som korsas. Ber om ursäkt för svamlet
Tack kaptenen för att du gör dej besvär att hjälpa mej men inget av dom liknar min stämpel.MEN tror du har rätt med att det står WKC och så står det nog 10774 Jag har försökt ta ett kort men den är så svag så det syns inte så mkt.
Stämpeln kan jag inte se...error!
Visst påminner dom om varann ljusstakarna.
Då kanske min putti hittat sitt ursprung
Egentligen spelar det ingen roll för den letar nytt hem...men jag blir alltid så nyfiken på ursprung och historia runt en del saker. Så lär jag mej ju massor på vägen tack vare er!
Tusen tack för er hjälp till en som vill lära sig på vägen
Ska söka vidare nu när jag vet vad jag ska leta efter
En klocka eller bjällra i porslin och stämpel WKCG runt två korslagda svärd. Det är alltså Weiß Kühnert & Co Gräfenthal som tillverkat. Läderrem och kläpp i mässing. (11,5 cm hög och 9,5 cm Ø)
Comment