Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesisk vas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kinesisk vas?

Det är ju väldigt svårt med Kinesiskt porslin, vilket jag tror detta är?
    Det gör inte saken lättare att det inte finns några stämplar.
    Får jag chansa så känns den lite Famille Rose inspirerad med de rosa blommorna och violetta ramerna.
    Jag vet inte varför toppens undersida inte går i vitt som övrigt, det känns lite skumt. Målningarna ligger utanpå glasyren. Ödlan som slingrar sig runt om gillar jag.

Någon som vill uttala sig om ngt? All input är rolig.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Jag börjar lite själv

Hittade dessa på Bukowskis, ödlorna har ju likheter.
    Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
    Pes är mitt google.

Comment

Jag har dröjt lite med svaret, eftersom jag funderade lite på mynningen. Min första känsla är att den är restaurerad.

Du har rätt i att vaserna från Bukowskis market är nära släkt och alla är förmodligen tillverkade under Tongzhi 1862-1874 eller Guangxu 1875-1908.

Som jag har förstått det, blir nu under 1800-talets senare hälft, de specificerade beställningarna med förlagor ganska sällsynta. Europa har nu en en egen stor och livskraftig porslinsproduktion och exportporslinstillverkningen i Kina koncentreras kring några stora mönsterfamiljer som Rose Medallion där denna vas i "Bird and Butterfly" kan sägas ingå som en undergrupp. Ett annat exempel på fågel- och fjärilsmönstret är miniatyrvasen till höger (i länken nedan). Rose Mandarin är en annan variation på Rose Medallion men här visas scener med människor i kartuscherna och den påminner mer om Rose medallion.

Comment

Underbar info kaptenen. Har synat vasen och upptäckt att det ligger "lim" kring ödlan, men kan inte upptäcka några direkta lagningar. Det man ser är ju att det finns ett nagg under toppen så att säga. Så den är säkert precis som du säger restaurerad.

När du nämner "bird and butterfly" vad är det som menas med detta? Vet du någon sida som tar upp ex djurs, människor, naturs mening osv på kinesiskt porslin. Det berättar ju ofta om ngt. Hade varit kul att förstå innebörden. Riktigt roligt faktiskt att ett objekt verkligen menar ngt.
        Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
          Underbar info kaptenen. Har synat vasen och upptäckt att det ligger "lim" kring ödlan, men kan inte upptäcka några direkta lagningar. Det man ser är ju att det finns ett nagg under toppen så att säga. Så den är säkert precis som du säger restaurerad.

När du nämner "bird and butterfly" vad är det som menas med detta? Vet du någon sida som tar upp ex djurs, människor, naturs mening osv på kinesiskt porslin. Det berättar ju ofta om ngt. Hade varit kul att förstå innebörden. Riktigt roligt faktiskt att ett objekt verkligen menar ngt.
          Det är dekoren som ibland kallas "bird and butterfly" eftersom det ingår åtminstone en fågel och en fjäril.

Fjärilarna som i Kina betraktas som fåglar, symboliserar äktenskaplig lycka, glädje och sommar och långt liv. Fjärilarna närmar sig pioner och dessa symboliserar den unga mannen och den han älskar.

Persikorna symboliserar odödlighet.

Ödlan egentligen en gecko (kallas på kinesiska väggtiger eller den som bevakar palatset) ser man gärna i sitt hus eftersom den äter insekter. Här tror jag främst att den symbliserar den som bevakar.

Jag utgår ifrån Wolfgang Eberhards "Lexikon chinesischer Symbole" (1983)

Fann den på engelska här

Jag har än så länge inte funnit något motsvarande.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X