Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Drickkopp A) från Japan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal Drickkopp A) från Japan?

Är detta drickkopp, t.ex. till te från Japan.
    Dom är köpta där i alla fall.
    Är det undertill på foten man kan se om dom är gamla?

Click image for larger version

Name:	IMG_0253.JPG
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	631986

Name:	IMG_0254.JPG
Size:	28,2 KB
ID:	631987

Name:	IMG_0255.JPG
Size:	22,0 KB
ID:	631988

Name:	IMG_0256.JPG
Size:	26,0 KB
ID:	631989

Name:	IMG_0257.JPG
Size:	26,9 KB
ID:	631990

Trevligt japanskt porslin som man inte ser så ofta i Sverige!

Soba Choko / sobachoku / そば猪口ボタン eller そば猪口 som ska betyda nudelsåskopp (att doppa nudlarna i) den bör vara 8-9 cm hög och med en diameter på 6-7 cm.

Den är målad i Kakiemonstil men är imari och möjligtvis tidigt 1800-tal.

Jag vet inte vad en expert skulle titta på, men jag gissar på form, godsets kvalitet, glasyrernas färgstyrka (den koboltblå underglasyren är här väldigt svag), motiv, kartuscher (ramarna) och bårder.

Comment

Kaptenen

Jag köpte dessa två muggar 1972-1973?, genom en svägerska som bodde i Japan då?

Denna A); är 6,5 cm och en diameter på 8 cm. TACK jättemycket för uppgifterna om mugg A)!

Använder dom inte så mycket nu längre, är det någon ide´att sälja dessa

Comment

Eftersom storleken och proportionerna stämmer i övrigt, så måste jag ha missuppfattat de japanska sidorna och kastat om diameter och höjd på kopparna.

Det är alltid svårt att råda om försäljning, men du kan genom att använda söktermerna Soba Choko / sobachoku / そば猪口ボタン eller そば猪口 själv bilda dig en uppfattning om värdet.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Eftersom storleken och proportionerna stämmer i övrigt, så måste jag ha missuppfattat de japanska sidorna och kastat om diameter och höjd på kopparna.

Det är alltid svårt att råda om försäljning, men du kan genom att använda söktermerna Soba Choko / sobachoku / そば猪口ボタン eller そば猪口 själv bilda dig en uppfattning om värdet.
          Den koboltblå underglasyren är väldigt svag, men båda kopparna ser mycket använda ut!
          Jag har dom därför inte till att äta ur utan dom står som prydnad.

Comment

Working...
          X