Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverkare jugendporslin [ID: Fake, Korsade svärd över R]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tillverkare jugendporslin [ID: Fake, Korsade svärd över R]

Hej,
    kan någon hjälpa mig med tillverkare av detta porslinsfat/-figurin?
    Den är förhållandevis stor, ca 20cm högt och ca 23cm i diameter. Jag tycker att det är hög kvalité på arbetet.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-09, 20:27.

Tyvärr Mopsy är det en fake-stämpel- förlagan är gammal men denna är nyproducerad.

Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Comment

Det stämmer bra, Kaptenen, men jag håller inte med om den är ny.
      Först var det Rudolstadt http://www.porcelainsite.com/porcela...dolstadt.shtml som kom för mig, men fantasisablarna ovanför R:et korsade vägen i den tankegången.

Då uppstår istället frågan vem och när som tillverkat Mopsys exemplar. Den har sitt dekorativa värde och är inte av lika dålig kvalitet, som många påmålade gipsfiguriner från tiden mellan de båda världskrigen.
      Japan? Kanske det. Troligast är dock dåtida Öst-Tyskland (DDR), men här snäppet bättre än de blekt blå-vita figurinerna som avbildar familj och arbete en masse.
      Likaså tror jag att materialet, porslin, gör att uppskattningen blir mer beständig än för en färgflagande Shirley Templefigurin i gips.
      1950-tal känns också bäst här.
      Last edited by Gideon; 2011-01-16, 04:20.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Det stämmer bra, Kaptenen, men jag håller inte med om den är ny.
        Först var det Rudolstadt http://www.porcelainsite.com/porcela...dolstadt.shtml som kom för mig, men fantasisablarna ovanför R:et korsade vägen i den tankegången.

Då uppstår istället frågan vem och när som tillverkat Mopsys exemplar. Den har sitt dekorativa värde och är inte av lika dålig kvalitet, som många påmålade gipsfiguriner från tiden mellan de båda världskrigen.
        Japan? Kanske det. Troligast är dock dåtida Öst-Tyskland (DDR), men här snäppet bättre än de blekt blå-vita figurinerna som avbildar familj och arbete en masse.
        Likaså tror jag att materialet, porslin, gör att uppskattningen blir mer beständig än för en färgflagande Shirley Templefigurin i gips.
        1950-tal känns också bäst här.

Ligger mer eller mindre pall med feber och förkylning så jag är inte riktigt i form, märker jag. Nyproducerat var väl vagt det erkänns.

Jag tror dock att 1950-tal är för tidigt. Mig veterligen var jugendstilen hopplöst förlegad fram till slutet på 1960-talet, då den återupptäcktes i samband med flower power-eran. För att det skall löna sig att göra fejkade kopior efter gamla modeller krävs det en efterfrågan så att det går att sälja med vinst.

Jag tror inte den förstatligade östtyska porslinsíndustrin kunde tillåtas att producera dessa, även om originalet säkert är tyskt. Bottnen ser avsiktligt nersmutsad ut och det får mig att tänka på eventuellt en tillverkning i Hong Kong eller Kina.

Comment

Working...
        X