Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Assietter och skål? [ID: fat Dümler & Breiden, övr Töpferei Paul Kruft, Hillscheid]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Assietter och skål? [ID: fat Dümler & Breiden, övr Töpferei Paul Kruft, Hillscheid]

Hejsan!

Jag har via arv fått fyra assietter från Nyman och Nyman i min ägo. De har en diameter på 19 cm. De är blågröna i färgen och dekorerade med en virvel från mitten och ut till kanten. Jag tycker de är fina men vi använder dem aldrig därför funderar jag på att sälja dem och undrar om någon skulle kunna ge mig en uppfattning om värdet på dem? Det finns ingen klisterlapp på dem utan de är stämplade med den logga som jag lagt med en bild på.

Jag fick dessutom en skål som jag inte vet var den kommer ifrån och som jag gärna skulle vilja veta mer om. Det står 1190 och 23 i botten och det finns en stämpel som ser ut som två korslagda flaggor med vimplarna inåt och så står där något som jag inte kan tyda.

Jag fick också en vas, ett dryckeskärl (tror jag att det är) och ett fat från Töpferei Paul Kruft, men jag har inte lyckats hitta så mycket info om dem på nätet. Någon som vet något?

Tack på förhand!

Johanna
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-09, 19:27.

Ursprungligen postat av Johanna D J Visa inlägg
    Hejsan!

Jag har via arv fått fyra assietter från Nyman och Nyman i min ägo. De har en diameter på 19 cm. De är blågröna i färgen och dekorerade med en virvel från mitten och ut till kanten. Jag tycker de är fina men vi använder dem aldrig därför funderar jag på att sälja dem och undrar om någon skulle kunna ge mig en uppfattning om värdet på dem? Det finns ingen klisterlapp på dem utan de är stämplade med den logga som jag lagt med en bild på.

Jag fick dessutom en skål som jag inte vet var den kommer ifrån och som jag gärna skulle vilja veta mer om. Det står 1190 och 23 i botten och det finns en stämpel som ser ut som två korslagda flaggor med vimplarna inåt och så står där något som jag inte kan tyda.

Jag fick också en vas, ett dryckeskärl (tror jag att det är) och ett fat från Töpferei Paul Kruft, men jag har inte lyckats hitta så mycket info om dem på nätet. Någon som vet något?

Tack på förhand!

Johanna
    Hej och välkommen till forumet!

Skålen 1190 23 är tillverkad i Tyskland av Dumler & Breiden troligtvis under 1950-talet. Firman grundades 1883 av Peter Dumler och Albert Breiden i Höhr, Tyskland. Från samma område Westerwald kommer sakerna från Töpferei Paul Kruft. http://www.keramik.de/kruft/

Hur är de stämplade?
    Last edited by Kaptenen; 2011-01-03, 13:48.

Comment

Åh toppen! Tack så hemskt mycket för infon! Det blir så mycket roligare med sakerna när man vet lite mer om dem. På vasen och dryckeskärlet sitter klistermärken med texten "Töpferei Paul Kruft Echtes salzglasiertes Westerwälder Steinzeug 56204 Hillscheid" och ett telnr. Dessutom står det skrivet i botten "Handarbeit PK" och "98" på vasen och "96" på dryckeskärlet. Fatet saknar klistermärke men det står något i botten som jag har svårt att tyda, kanske "handgemalt". Jag är dock säker på att det står "PK 88".
      Tack för länken! Ska utforska den närmare. Vet du möjligtvis något om värde på sakerna?

Johanna

Comment

Tysk keramik av den här typen ska man nog mest använda och njuta av på det sättet. En intressant formgiven golvvas får man för 100-150:- (vilket såklart är löjligt prisvärt e.m.m)

MvH
        Emil

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
          Tysk keramik av den här typen ska man nog mest använda och njuta av på det sättet. En intressant formgiven golvvas får man för 100-150:- (vilket såklart är löjligt prisvärt e.m.m)

MvH
          Emil
          Tack så mycket Johanna!

Först måste jag ändra mig och skriva namnet Dümler rätt, så firman är alltså Dümler & Breiden och inget annat.

Jag måste också hålla med Emil om att tysk keramik är prisvärd. Dock tror jag att liksom tjeckiskt glas som ju du Emil samlar, så är också den tyska keramiken på väg att uppmärksammas. Den intressanta formgivna golvvasen som här kostar 100 kr kan kosta 1000 dollar i New York och samma vas kanske kostar 100 euro i Tyskland. Jag tycker mig märka att 70-talsvaser, som jag med mer kunskap och erfarenhet idag vet är riktigt dyra internationellt och som jag ganska ofta såg för tio år sedan är som bortblåsta idag. Jag misstänker att en hel del köps upp och skeppas över till USA.

Liksom detta ögongodis...
          "number of new pieces recently shipped in from Scandinavia".

http://2.bp.blogspot.com/_g2FEM7WXiV...0/DSC02428.JPG

Inte så mycket tyskt men mycket skandinaviskt och italienskt
          THE END OF HISTORY An archive of news and design ideas from the mid-century modern furnishing experts of Manhattan's The End of History.

Nyman & Nyman frukttallrikarna tillhör också kategorin bra kvalitet, men fortfarande mycket prisvärt.
          Last edited by Kaptenen; 2011-01-03, 21:03.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg

Liksom detta ögongodis...
            "number of new pieces recently shipped in from Scandinavia".

http://2.bp.blogspot.com/_g2FEM7WXiV...0/DSC02428.JPG
            finns det mer än en jpg-bild.... hemsida ??

Comment

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
              finns det mer än en jpg-bild.... hemsida ??
              Ja en hel blogg!
              THE END OF HISTORY An archive of news and design ideas from the mid-century modern furnishing experts of Manhattan's The End of History.

Sunday, November 14, 2010
              The European Runway

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Jag måste också hålla med Emil om att tysk keramik är prisvärd. Dock tror jag att liksom tjeckiskt glas som ju du Emil samlar, så är också den tyska keramiken på väg att uppmärksammas. Den intressanta formgivna golvvasen som här kostar 100 kr kan kosta 1000 dollar i New York och samma vas kanske kostar 100 euro i Tyskland.
                Det känns på något vis som att det måste bli så! I fallet med Tjeckoslovakiskt glas; det är rätt svårt att förstå modernt glas utan den pusselbiten precis som att det är svårt att förstå Tjeckoslovakisk glas utan Skandinavien och Italien. Korsbefruktningen har varit betydande men trots det är kunskapen om TS i det närmaste obefintlig medan både Skandinavien och Italien är våldsamt väldokumenterat (åtminstone i jämförelse), även om det är så kanske av förståeliga skäl.

Jag tror att det är samma sak med den tyska keramiken. Dessutom är det enligt min mening så att det finns inget som liknar varken den tyska keramiken eller Tjeckoslovakiskt glas (med några få undantag, och i synnerhet pressglas). Det skulle inte förvåna mig om projektet Tusen Vaser visar sig vara en svårslagen pensionsförsäkring...Senapsgult, mossgrönt och bajsbrunt kommer att vara "sååå 2017"! Kom ihåg var ni hörde det först!

MvH
                Emil

Comment

Working...
                X