Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Till vilket ändamåls används denna kopp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Till vilket ändamåls används denna kopp

Inspirerad av Ulferics tremble-kopp fann jag denna. En smash-and-grab-loppis och hann tänka: Mustachkopp men se så var det inte. Vad är den tänkt att användas till?
    I koppen låg pappersbiten med vad som ser ut som en signatur. Lite ryska vibbar fick jag.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jag får en engelsk feeling och har de inte något i stil med vällingkopp? Har för mig att det är någon annan vätska men kan inte komma ihåg namnet.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Invalid feeder är det engelska namnet (feeding cup, nursing cup, sick feeder)

Dekoren är en variant på Gaudy Welsh.

Comment

Spännande! Har lappen ngt med muggen att göra?

Comment

Har du någon djupstämpel på koppen?

Comment

Nej ingenting alls.

Comment

Samma modell fast odekorerad såg jag på Tradera häromdagen och den sades vara Norsk? Jag har också en likadan vit liggandes i någon låda här hemma som är omärkt. Men Norge spåret kanske är något att spinna vidare på

Comment

Har en helvit ståendes i hyllan. Djupstämplad LO plus Po... Kan det möjligen stå Porsgrund eftersom Norge var på tal. Tror inte Äjth:s är norsk däremot.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                  Har en helvit ståendes i hyllan. Djupstämplad LO plus Po... Kan det möjligen stå Porsgrund eftersom Norge var på tal. Tror inte Äjth:s är norsk däremot.
                  Vad får dig att tveka på att Äjht:s är Norsk? Jag har för mig att jag sett liknande dekor på äldre Porsgrunds porslin.

Comment

Kan säkert vara norsk luchur. Skulle väl helt enkelt skrivit att jag inte vet varifrån Äjths kopp kommer

Comment

Jag tror som Tingeling att den är engelsk. Den imari-inspirerade dekoren var som mest populär i England under 1800-talets andra fjärdedel. Porsgrund grundas 1885.

Jag har också en vit liggandes i någon låda i cream ware/flintgods.

Comment

Så pass till åldern kommen alltså?! Gick igenom din länk kaptenen och mönstren där låg väldigt nära min egen, så jag sätter en slant på England oxå. Jag arbetar dagligen med dessa feeders men numera är de i plast i en plastställning med två öron samt ett plastlock med pip. Pipmugg även kallad. De var trevligare förr

Comment

Working...
                        X