Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tallrik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tallrik

Tänkte passa på att fråga om synpunkter på min tallrik, som jag antar är Kineisk.

Äkta porslin, men med europeisk dekor. Det som förbryllar är årtalet på baksidan. Det känns tämligen rimligt som datering, men den kan väl knappast vara gjord i Kina? Den ligger visserligen över glasyren, men förefaller bränd med tallriken.

Någon som har någon gissning?
    Bifogade filer

Här kommer en lite bättre bild på årtalet.
    Bifogade filer

Comment

Dateringen 1789 stämmer som du skriver och jag tycker inte att det finns något som motsäger att denna också är målad samtidigt som dekoren, som ju för övrigt är helt europeisk. En beställd servis där förlagan har haft årtalet 1789 med, kanske för att komma ihåg ett bröllop.

Guldkanten känns ovanligt bred för att vara kinesiskt porslin, men jag tycker det verkar som om man har lagt en underliggande färg caffellatte eller laxrosa.
      Har du möjlighet att ta en bild på bården.
      Last edited by Kaptenen; 2010-12-02, 16:40.

Comment

Här kommer en bättre bild på bården. När du nu gör mig observant på den käns det faktiskt lite oeuropeisk, så jag tror nog att den är original.
        Bifogade filer

Comment

Tack för bilden! Det stämde att man har lagt en underliggande färg. Elegant!

Comment

Working...
          X