Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fulsnygg tekanna från Kina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fulsnygg tekanna från Kina

Har en tekanna jag tror kommer från Kina, men har ej lyckats hitta exakt samma stämpel på nätet. Men det gäller jo att veta vad som är upp och ned på stämpeln

Motivet är jag också lite nyfiken på. Det är olika personer målade. Berättar målningen någon historie, symbolik ?

På förhand tack.
    Odd
    Bifogade filer

Här kommer 3 bilder till.
    Bifogade filer

Comment

Vi börjar med att vända stämpeln och efter att det var gjort tror jag att vi har en variant av "Da Qing Tongzhi Nian Zhi - "Great Qing Tongzhi (1862-74), Period Make", men eftersom den är stämplad så antar man att den är tillverkad under Guangxu (1875-1908) eller något senare.

Vad gäller motivet är det fullt möjligt att det är en familjescen med mytologiska inslag Jmfr 796 ('Qilin delivering a son') och även lockskålen 64.
      Bifogade filer

Comment

Här ett lock (11,3 mm i diameter, stämpel variant på Da Qing Tongzhi Nian Zhi ) som kanske visar en variant av motivet "Qilin delivering a son" men här sitter gudomen på en häst! Legenden är att Konfucius gravida mor fick en uppenbarelse att en qilin med en övervakande gud gav henne en son. Motivet blev naturligtvis populärt bland alla som önskade sig framgångsrika söner.

Bifogade filer

Comment

Nog en gång stort tack till Kaptenen.

Jag stannade upp vid 287) Tongzhi Nian Zhi stämpeln, men tyckte att inte alla "streck" stämde överens. Finns det variationer inom stämpeln ?

Kunnskap är makt.

Denna kanna var nära att bli utsorterat flera gånger, men motivet hållt den kvar. Nu har den fått en egen personlighet.

Dom vridna och bockade mässing stänger som utgör hanken? kan dom vara original ?
          Då detta var ett bruksföremål som antagligen användes så länge det var funktionellt, kan det tyda på att det finns en begränsad upplaga idag ?

Du henvisade even till "Jmfr 796 ('Qilin delivering a son') och även lockskålen 64. " Av okunnskap hittade jag inte detta på samma hemsidan som stämplarna. Vore tacksam om du ger mig en lite ledtråd.

Med hälsningar
          Odd

Comment

Mässingshandtaget kan mycket väl ha varit original. Vad gäller kinesiskt porslin från denna period sent 1800-tal - tidigt 1900-tal är jag osäker på hur stora mängder som har kommit till Sverige och vem som importerat- sjömän, missionärer eller företag. Svenska OstIndiska Kompaniet, SOIC, gjorde ju sin sista resa 1813 och därefter var kinesiskt porslin utkonkurrerat av billigare europeiskt flintgods och porslin. USA var det land som hade störst import därför ser vi oftast 1800-tals kinaporslin på amerikanska sajter.

Kannan är som Du säger ett exempel på ganska enkelt vardagsporslin som har använts till det har gått sönder. Den är gjord för en kinesisk marknad, vilket gör att kanntypen bör ha funnits hos många kinesiska familjer runt 1900. Hur många som finns kvar är omöjligt att säga. I Sverige ser man inte dem så ofta. Men eftersom kannan är hantverksmässigt gjord; drejad och målad, så är denna kanna unik även om det finns snarlika.

Vad gäller stämplarna så finns det ett otal varianter och man kan inte räkna med att Jan-Åke Nilssons sida har alla som exempel. Efterhand har jag lärt mig, att det under denna period var vanligt att man hedrade Tongzhi och det underlättar vid sökning om man börjar där.

---

Vad gäller Lockskål 64 så finns den under rubriken "Tongzhi Nian Zhi, Da Qing (1862-74)" och 796 under RECENT ADDITIONS / UNSORTED.

Ett snabbare alternativ kan vara att söka 64 resp 796 på sidan med sökverktyget.

Comment

Heder åt Kaptenen som delar med sig hur och var man letar och inte bara svarar!!

Comment

Jag instämmer till fullo.

Att ge ett korrekt svar på en fråga är stort.
                Men att också på ett trevligt sätt förklara detaljer rundt frågan är större.

Det är väl detta som gör Forumet så bra. Man vågar att ställa sina "enkla" frågor och får bra svar.
                Andra läser säkert dessa frågor/svar med stort intresse, och på så sätt bygger man upp en stomme av människor intresserade av Forumets olika avdelningar.

Jag ser fram emot att jag en dag också kan besvara andras frågor.

Med hälsningar
                Odd

Comment

Working...
                X