Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad betyder röd stämpel med ett K?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad betyder röd stämpel med ett K?

    Har ett par stjärngossar i porslin som ser riktigt gamla ut och under syns en röd streckteckning ungefär som ett hus och inne i det ett rött K.
    Betyder det något speciellt eller står det för import eller liknande?
    Stämpeln är trots sin gigantiska bildstorlek här endast ca 1,5 cm stor!
    Bifogade filer

  • #2
    Jag är ganska säker på att de är japanska (Berget Fuji med tillverkaren K) och tillverkade uppskattningsvis under perioden 1930-50.

    Beställaren har säkert varit svensk.

    Comment


    • #3
      Tack kaptenen! Vet du om det finns något värde i dem? Det är ingen stor figur utan den är ca 10 cm hög och 7 cm bred. Även om jag aldrig kommer sälja dem så är det ändå roligt att veta.

      Comment


      • #4
        Det rör sig inte om några astronomiska summor, men det finns samlare av äldre julsaker och priserna på tomtar och julgransdekorationer stiger.

        Comment


        • #5
          Passar på att fråga när jag ändå har dig på tråden kaptenen då jag misstänker att du har mycket kunskap i många områden... när det gäller jultomtar i gips, är de alltid av äldre modell eller finns det nytillverkade? Och när på ett ungefär gjordes dessa tomtar i gips eller har de tillverkats under en bredare tidsperiod. Jag har en som ser väldigt gammaldags ut men är i väldigt fint skick och glans så därför tvekar jag på att den är värst gammal, eller så är det så att någon har varit väldigt rädd om den.

          Comment


          • #6
            Utan bild blir det svårt. Jag förmodar att gipstomtar har funnits sedan 1800-talets slut då tomten blev populär och förmodligen tillverkas de fortfarande.

            Men ta en bild och lägg upp en fråga under tex Keramik och porslin övrigt, så kanske vi kan svara.

            Comment


            • #7
              Det ska jag definitivt göra! Åter igen tack för svar! Det är så roligt att lära sig.

              Comment


              • #8
                Tomtar/nissar med samma märkning som visades i #1:
                Med dessa tomtar vill denna gråvita tomte önska en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År

                Click image for larger version

Name:	Nisse1.jpg
Views:	2
Size:	80,8 KB
ID:	576977
                Click image for larger version

Name:	Nisse2 (2).jpg
Views:	1
Size:	39,6 KB
ID:	576978

                Click image for larger version

Name:	Nissar.jpg
Views:	2
Size:	79,4 KB
ID:	576979

                Click image for larger version

Name:	Nissar2.jpg
Views:	2
Size:	58,3 KB
ID:	576980

                Comment

                Working...
                X