Jag inhandlade en rysk porslinskata på second hand igår. När jag kom hem fick jag bekräftat vad jag misstänkte. Att det var en Lomonosov. Men när jag jämförde nogrannare med de bilder jag hittade på nätet så tycker jag att min inte har lika fina detaljer och börjar fundera på om det är en kopia. Eller så har den kanske tillverkats vid mer än ett tillfälle? Den har stämpel som synes. Någon som är duktig nog att avgöra, eller har en äkta hemma att jämföra med?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Äkta Lomonosov? [ID: Lomonosov, Sovjetunionen, Ryssland]
Collapse
X
-
Kan tillägga att den röda stämpeln är första kvalitet, men de skillnader som du upplever kan bero på att skatan kanske har tillverkats under många år och man kan ha ändrat färgsättning och graden av detaljer under denna period, dessutom förekommer det alltid en viss skillnad mellan olika porslinsmålare.
Comment
-
Ursprungligen postat av v.0312 Visa inläggKolmårdstrollet: har kollat länken och tycker det låter lite konstigt att de skriver ang färg på stämpeln: 1:a 2:A elle 3:e kvalitet
jag brukar kalla det för sortering
egentligen vilken är den rätta benämningen
kanske en petitess
Det man skriver eller menar på ryska är 1 Сорт, 2 Сорт. detta betyder bokstavligen 1 klass eller 2 klass
Sen hur man tolkar är beroende på hur man vill tolka
1 Сорт är så klart det bästa.
Mvh Bonnie
Comment
-
Fin rysk skata.
Jag har inte ett kyriliskt tangentbord här, men 1 Сорт, 2 Сорт utläses 1 sort, 2 sort.Klass stavas på annat sätt, eg precis lika men med kyrilliska bokstäver men med endast 1 s. Alltså Сорт betyder sortering. I alla fall enligt mitt sätt att läsa detta.i Ibland så är det ganska lätt att förstå saker på ryska om man kan alfabetet då många ord är samma som svenska, bara skrivna med annat alfabet. Skatan är 1 Сорт, och stämpeln såvitt jag kan skåda en från innan 1991. Alltså första sorteringen. En hel del av dessa rödmarkerade Lomonosof saker såldes på export i specialaffärerna, i vilka västerlänningar kunde handla med dollar.Dessa affärer hade inte vanliga ryssar tillgång till, de enda ryssar som kunde handla där var politruckerna o deras familjer.Ofta var de som arbetade i dessa affärer otroligt otrevliga mot kunderna, som rysktalande hade jag ofta rätt kul, då de trodde ingen förstod... gissa om jag snäste av dem ibland... Hur som helst är skatan jättefin tycker jag!Ursprungligen postat av bonnie Visa inläggDet man skriver eller menar på ryska är 1 Сорт, 2 Сорт. detta betyder bokstavligen 1 klass eller 2 klass
Sen hur man tolkar är beroende på hur man vill tolka
1 Сорт är så klart det bästa.
Mvh Bonnie
Comment
Comment