Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Majolika fat med vita kallor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Majolika fat med vita kallor

Vem är tillverkaren bakom detta fat? Har letat runt bland böcker och på nätet utan resultat (eller så letar jag helt galet )
    Bifogade filer

Jag hade när jag såg tallriken gissat på Villeroy & Boch, men denna stämpel "St. F G", känner jag igen men kan inte placera.

Under tiden ännu en tallrik

Comment

Tack Kapten Fantastiskt välskriven auktion synd bara att inte han heller visste tillverkaren.

Comment

Hej!

Hittade lite intressant information om Majolikafabrik Gerbing & Stephan på Porcelainmarksandmore.com.

Majolikafabrik Gerbing & Stephan (1861-1903) var en nystart av Majolikafabrik F. Gerbing (1850-1861) som drevs av Karoline Gerbing, änka till Friedrich Vincent Meinulph Gerbing.

Tidigare hade fabriken drivits av F.V.M. Gerbing och Wilhelm Leberecht Schiller under namnet Majolikafabrik Schiller & Gerbing 1829-1850
        Efter makens bortgång uppstod en del konflikter mellan änkan Karoline och W.L. Schiller och Schiller valde att lämna företaget.
        Karoline var en driven affärskvinna och fick egen fabrikslicens 11:e december 1851.
        Efter en del ekonomiska svårigheter fick företaget en visit av den preussiske affärsmannen, Julius Reinhold Hermann Stephan, som sökte efter en vinstgivande affärsmöjlighet. Efter nödvändiga reparationer och ett uppsving för verksamheten, nystarade Stephan företaget tillsammans med Friedrich Ludwig Gerbing (son till Karoline F.V.M. Gerbing) under namnet Majolikafabrik Gerbing & Stephan.

Affärerna gick lysande med Stephan som skötte finanserna och F.L. Gerbing som stod för design och produktion. 1880 var Gerbing & Stephan representerade på Austrian museum for industry and art´s juluställning i Wien där de vann silvermedalj.

Jag hittar inte exakt den stämpel som finns på ditt fat men företaget har använt flera olika stämplar. Märkningen "St. F G", skulle kunna vara Stephan och Friedrich Gerbing om man jämfor med stämplarna på länken (scrolla längst ned på sidan):

Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Comment

Ja, det verkar som att Din sökarnos fastnat rätt!
          Retoriken och logiken går hand i hand.

Comment

Tack så mycket!

Comment

Jättetack Simco

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Hej!

Hittade lite intressant information om Majolikafabrik Gerbing & Stephan på Porcelainmarksandmore.com.

Majolikafabrik Gerbing & Stephan (1861-1903) var en nystart av Majolikafabrik F. Gerbing (1850-1861) som drevs av Karoline Gerbing, änka till Friedrich Vincent Meinulph Gerbing.

Tidigare hade fabriken drivits av F.V.M. Gerbing och Wilhelm Leberecht Schiller under namnet Majolikafabrik Schiller & Gerbing 1829-1850
                Efter makens bortgång uppstod en del konflikter mellan änkan Karoline och W.L. Schiller och Schiller valde att lämna företaget.
                Karoline var en driven affärskvinna och fick egen fabrikslicens 11:e december 1851.
                Efter en del ekonomiska svårigheter fick företaget en visit av den preussiske affärsmannen, Julius Reinhold Hermann Stephan, som sökte efter en vinstgivande affärsmöjlighet. Efter nödvändiga reparationer och ett uppsving för verksamheten, nystarade Stephan företaget tillsammans med Friedrich Ludwig Gerbing (son till Karoline F.V.M. Gerbing) under namnet Majolikafabrik Gerbing & Stephan.

Affärerna gick lysande med Stephan som skötte finanserna och F.L. Gerbing som stod för design och produktion. 1880 var Gerbing & Stephan representerade på Austrian museum for industry and art´s juluställning i Wien där de vann silvermedalj.

Jag hittar inte exakt den stämpel som finns på ditt fat men företaget har använt flera olika stämplar. Märkningen "St. F G", skulle kunna vara Stephan och Friedrich Gerbing om man jämfor med stämplarna på länken (scrolla längst ned på sidan):

http://www.porcelainmarksandmore.com...nbach_1/00.php
                Detta är lite roligt, kolla längre ner på Din länk Simco så ser Du att S&G samtidigt stod för två olika tillverkare 1885, Schiller & Gerbing och dessutom Schmeizer & Gericke. Produkterna har inga som helst likheter men Schmeizer & Gerbing blev tvungna att ändra sin stämpel 1886. Som Du ser är min lilla tallrik med den nya stämpeln S&G i en terrin, svårt att se i blänket då även stämpeln är otydlig. Hur länge firman fanns är höljt i dunkel, det står bara 1885-?. Tyckte det var kul att lägga den på denna tråd. Klicka på Schmelzer & Gericke så ser Du terrinen och historien om det företaget.
                Bifogade filer
                Last edited by prylsnubben; 2011-03-03, 23:15.

Comment

Ha! Mycket intressant! Kul att få se och förvillande lika. I länken står det att Schiller & Gerbing´s stämpel var djupstämplad i godset
                  medan Schmeizer & Gericke stämplade utanpå.
                  Jag tycker då att din stämpel ser "inpressad" eller djupstämplad ut.
                  Riktigt spännande och bra att ha med i bakhuvudet.

Tack för visningen!

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Ha! Mycket intressant! Kul att få se och förvillande lika. I länken står det att Schiller & Gerbing´s stämpel var djupstämplad i godset
                    medan Schmeizer & Gericke stämplade utanpå.
                    Jag tycker då att din stämpel ser "inpressad" eller djupstämplad ut.
                    Riktigt spännande och bra att ha med i bakhuvudet.

Tack för visningen!
                    Väl bekomme Simco.
                    Jo, vad jag förstår var det stämpeln från år 1885 som inte var djupstämplad. Från och med 1886 var den djupstämplad och med terrinen.

Comment

Working...
                    X