Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Asiatiska vaser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Asiatiska vaser

Hej

Till vilken stil hör min 27cm höga vas med små hänklar under halsmynningen? Stämpeln under har nästintill suddats ut.

Bifogar även en mindre vas som ni kanske kan hjälpa mig med?

Finns det någon bra sida med stämplar? Vet inte om jag frågat detta innan, men hittar i alla fall inget nu

TACK!
    /Im not batman
    Bifogade filer

Den översta vasen känns till dekoren väldigt mycket art deco, men modellen har funnits åtminstone sedan 1800-talets senare hälft. Jag gissar på att den är tillverkad mellan 1925-50.

Den andra vasen är nog från 1940-50-talet. Jag har själv en med samma stämpel såg jag nu. De svarta bårderna brukar vara från denna period. Bild kommer imorgon och förhoppningsvis har jag lyckats finna stämpeln på www.gotheborg.com

Comment

Jag bifogar även bild på min andra vas i liknande modell.

Tack, Kaptenen för informationen! Ser fram emot din bild..

/Im not batman
      Bifogade filer

Comment

Vi börjar med att försöka datera vasen med Fu / Foo - hunden. Dekoren har varit populär under tidigt 1900-tal. Jan-Erik Nilsson har daterade exempel från 1899-1920 under "Dated porcelain" http://gotheborg.com/marks/index_marks.htm.

Comment

Intressant! Himla bra sida, men lite svårnavigerad för mig när man inte vet var man ska börja leta

I alla fall.. Nu när jag ändå (ordagrant) har dig på tråden så tänkte jag dra till med ännu en sak. Modellmässigt så finner man flera liknande, inte minst på Jan-Erik Nilsson ovan nämnda sida, men dekoren hittar jag inte. Vad kan sägas om den? Känns nästan lite taffligt målad.

Tack, Kaptenen
          /Im not batman
          Bifogade filer

Comment

Jag är nog mest förtjust i skålen!

Tongzhi i bästa fall runt 1870, men troligen något senare under Guangxu.

Här är en som uppges vara Tongzhi M&P (Mark and Period) ca 1870 med motsvarande dekor. Att stämpeln och föremålet är från "rätt" och samma tid är mycket ovanligt.

Jag tror att stämpeln ska vändas så här:
            Bifogade filer
            Last edited by Kaptenen; 2010-10-12, 12:58.

Comment

Dekoren brukar betecknas som en lärd mans föremål (scholar's objects) och bollarna är troligtvis en fri tolkning av mynt.

Comment

Ja, den är rätt charmig i sin nästan naivistiska dekor. Bara att tacka och buga för informationen, Kaptenen. Blir till att googla runt lite nu!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Den översta vasen känns till dekoren väldigt mycket art deco, men modellen har funnits åtminstone sedan 1800-talets senare hälft. Jag gissar på att den är tillverkad mellan 1925-50.

Den andra vasen är nog från 1940-50-talet. Jag har själv en med samma stämpel såg jag nu. De svarta bårderna brukar vara från denna period. Bild kommer imorgon och förhoppningsvis har jag lyckats finna stämpeln på www.gotheborg.com

Jag hade turen att finna en till tecknen exakt likadan stämpel som på våra två vaser. "168. Mark: Qianlong Nian Zhi - "Qianlong Period Make". (Da Qing omitted) Tentative date: Early Peoples Republic period (1949-1966), probably 1950's."
                  Bifogade filer

Comment

Mitt i prick - tack! Ska tilläggas att jag inte har någon text/tecken på min baksida.

/Im not batman

Comment

Working...
                    X