Du kommer att få mer träffsäkra svar än mitt men jag vill ändå ge mig på en chansning. Jag törs säga att de båda är ganska nytillverkade kanske från mitten av 1900-talet eller senare av arbete och dekor att döma. De tidiga ryska produktionerna torde vara av mer sofistikerad kvalité samt mer avancerat måleri. Jag törs till och med säga att de kanske är ämnade att se ut som om de vore tidigare gjorda än de egentligen är. Den första stämpeln tillhör en tillverkare från Moskva och torde ha använts åtminstone från mitten av 1800-talet men det är något men din stämpel som gör att den ser nyproducerad ut. Den andra stämpeln är troligtvis från S:t Petersburg där man kunnat konsten att tillverka porslin sen 1700-talet men samma sak här, din stämpel ser mycket nyare ut än identiska stämplar jag sett på figuriner från 1800-talets slut. Jag vidhåller en chansning på mitten av 1900-talet och ganska enkel produktion.
1. I Dulyovo Vladimir provinsen grundades 1832
2. I Riga grundades 1843
3. Tver fabrik År 1870 köptes av Auerbach.
4. I Buda Kharkov provinsen grundades 1887
5. Verbilki Dmitrovsky distrikt (tidigare Gardner fabriken, knuten till "ägarskap" Kuznetsova i 1891)
6. I Slavyansk Tjernigov provinsen grundades 1892
7. I byn Sand Yaroslavl provinsen köpt från handelshus "Karjakin och Rakhmanov" i 1984 (tidigare tillhörighet. Nikitin)
8. Lergods Factory Sand Kaluga län (från 1898 hyresavtalet från Maltsev, år 1910 köpte fastigheten)
Det är en dålig översättning från ryska. i alla fall så har det funnits en hel del fabriker runt omkring i Ryssland som Kuznetsov hade köpt.
Den sista stämpeln är just från Riga.
Har man lust att läsa lite med hjälp av google så här är länken om Rigas Kuznetsov fabrik
Stämpel nummer 2
M.S. Kusnetsov i Riga (stämpel 49) 1890—1910, eftersom stämpeln i hjärtskölden i dubbelörnen bär Nikolaus II:s namnchiffer kan kannan ej vara tillverkad före 1 november 1894.
Stämpel nummer 3
M.S. Kusnetsov i Riga (jmfr stämpel 42) 1864—1880 (troligen senare delen), Jag tycker att hjärtskölden består av Nikolaus II:s namnchiffer och i så fall är kannan tillverkad tidigast 1 november 1894.
Stämpel nummer 1
Gardner (Verbilki Dmitrovsky utanför Moskva) (se stämpel 22 som under själva fabriksstämpeln även visar ett servisnummer på arabiska). Eftersom hjärtskölden i dubbelörnen består av Alexander II:s namnchiffer (regeringstid 2 mars 1855 --13 mars 1881), så har vi en datering. http://epoque.chat.ru/Farfor/Gardner.html
Comment