Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vallmodekor [ID: Swaine & Co, Hüttensteinach, attr: T Schmuz-Baudiss, Tyskland ]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vallmodekor [ID: Swaine & Co, Hüttensteinach, attr: T Schmuz-Baudiss, Tyskland ]

Jag brukar försöka att inte köpa udda servisdelar, men här är ett undantag.
    Vallmodekoren med den för jugendstilen typiska "pisksnärts"-stjälken fick mig på fall. Jag tror att tanken är att man ska ha smör i den. Den ingick i alla fall i en teservis med assietter och tefat och en tekanna med bricka. De andra delarna var mycket slitna eller lagade.

Denna är 16,5 cm i diameter och märkt med svart 45. Tekannan var märkt med en inristad 9. Assietterna hade olika siffror målade i grönt. Så jag tror inte att siffrorna betyder dekornummer utan snarare är det målarsignaturer.

Jag förmodar att den är tysk, men England kan nog inte uteslutas.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-07-30, 22:48.

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Jag brukar försöka att inte köpa udda servisdelar, men här är ett undantag.
    Vallmodekoren med den för jugendstilen typiska "pisksnärts"-stjälken fick mig på fall. Jag tror att tanken är att man ska ha smör i den. Den ingick i alla fall i en teservis med assietter och tefat och en tekanna med bricka. De andra delarna var mycket slitna eller lagade.

Denna är 16,5 cm i diameter och märkt med svart 45. Tekannan var märkt med en inristad 9. Assietterna hade olika siffror målade i grönt. Så jag tror inte att siffrorna betyder dekornummer utan snarare är det målarsignaturer.

Jag förmodar att den är tysk, men England kan nog inte uteslutas.
    Handtaget (pisksnärtsstjälken?) fäller även mig!
    p-son

Comment

Tack Polsson! Pisksnärten (i engelsk art nouveau-litteratur whiplash) finner du på vallmostjälken.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Tack Polsson! Pisksnärten (i engelsk art nouveau-litteratur whiplash) finner du på vallmostjälken.
        Ok! Nu när jag får förklaringen och kollar på stjälken börjar jag nästan . Var så fokuserad på handtaget att jag inte såg stjälken.
        p-son

Comment

Roligt att man äntligen finner svar

Good Munich art nouveau coffee, teaservice ca.1900
          Product condition: good, Concept: T. Schmuz-Baudiss zugeschrieben, Execution: Swaine & Co., Literature: Jugendstil, Kunst um 1900, Katalog des Hessischen Landesmuseums Nr.12, Darmstadt 1982, Seite 343

Kaffee, Teeservice Porzellan, naturalistisch bemalt Entwurf: T. Schmuz-Baudiss zugeschrieben um 1899 Ausführung, Swaine & Co. München

----
          Theodor Hermann Schmuz-Baudiss 1859-1942

Swaine & Co., Hüttensteinach, Thüringen
          Last edited by Kaptenen; 2011-07-30, 22:49.

Comment

Burk med lock och med stämpel Swaine & Co, Hüttensteinach, Thüringen (12,5 cm hög)
            Bifogade filer
            Last edited by Kaptenen; 2011-07-30, 22:49.

Comment

Working...
            X