Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snusdosa i fajans märkt W - Vem har tillverkat och ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Snusdosa i fajans märkt W - Vem har tillverkat och ålder?

Hej!
    Jag undrar hur gammal denna nipperask är och vem som har tillverkat den. Det finns en märkning av ett W och porslinet ser gammalt ut eftersom det är föroreningar (sandkorn) i porslinet. Vad kan den vara värd?

Tacksam för svar!
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-09, 15:21. Anledning: Ändrat rubrik för bättre sökbarhet

Ursprungligen postat av ullelun Visa inlägg
    Hej!
    Jag undrar hur gammal denna nipperask är och vem som har tillverkat den. Det finns en märkning av ett W och porslinet ser gammalt ut eftersom det är föroreningar (sandkorn) i porslinet. Vad kan den vara värd?

Tacksam för svar!
    Dosan är gjord i fajans. Monteringen med bandflätan förekom under 1700-talets sista fjärdedel, men blir mäkta populär i början på 1900-talet.

Jag tror inte att dosan är från 1700-talet för det finns inte tecken på något slitage på glasyren i bottnen. Jag tycker att blomstermåleriet som håller en hög kvalitet känns i mitt tycke något för stelt och "mekaniskt" utfört. Signaturen W har jag inte lyckats finna och jag tror att Frankrike, Holland eller Tyskland är möjliga tillverkningsländer. Jag lutar mot att den i bästa fall är ca 100 år.

Comment

Tack för ditt svar Kaptenen.
      Din gissning kan nog vara rätt att den är tillverkad i början 1900-talet eftersom den inte verkar vara så sliten i botten.

Är det någon annan i detta forum som har sett denna märkning förut om som vet vem tillverkaren är? Kanske ni har något liknande föremål?

Comment

1900-talets början är rimlig. Avsaknaden av slitage behöver inte tyda på nytillverkning, utan att den, av aktsamhet, stått orörd i många år i vitrinskåp till exempel.
        Monteringen pekar på Tyskland, Frankrike och Holland, som Kaptenen säger, men England är också ett bra alternativförslag.
        Märkningen kan i själva verket vara ett V V eller, upp och nervänt, ett M.

Comment

Working...
        X