Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem får stengods till att likna lackat trä? [ID: Sumida-Gawa, Japan]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vem får stengods till att likna lackat trä? [ID: Sumida-Gawa, Japan]

Jag känner mig lite ställd inför mitt lilla fat som jag fann idag.

Längs kanten är det förmodligen tenmoku-glasyr och i insidans
    botten ser det ut som teadust, men kombinationen med en träimiterande lackerad botten gör denna minst sagt annorlunda.

Någonstans har jag läst att under Qianlong roade keramiker sig med att imitera andra material. Jag tror inte att fatet är från Qianlong utifrån slitaget.

Jag är dessutom osäker på att fatet är från Kina (Shiwan kanske), men jag tycker det lutar åt det, eftersom jag har funnit pojkens frisyr på ett kantonemaljfat.

Vad tror Du?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-09, 09:32.

och här undersidan... (10 x 7 cm)
    Bifogade filer

Comment

Det ser ut som att pojken räddar sig ombord ett sköldpaddsskal, vilket innebär att en gammal, kinesisk saga ligger bakom skapelsen.
      Jag har även sett höga, smala vaser, där många pojkar klättrar uppför denna.
      kaolin borde veta mera, men jag ska bläddra i en engelsk bok härhemma, under tiden.
      Rolig och fantasieggande!

Comment

Spännande, jag har fått för mig att pojken tittar ner i en damm eller brunn. Jag vet dock inte vad den vita saken till vänster på sidan ska föreställa. Den påminner mest om en kaurisnäcka underifrån.

Comment

Det är som med målningar, betraktarna kan tolka dem olika.
          Kaurisnäcka - ja, då är vi vid havet!

Å andra sidan - jag har inte sett tvåbenta sköldpaddor...

Comment

Nja, Japan är det nog och tiden är runt sekelskiftet 1900. Jag har en större skål med fyra figurer som smyger över kanten samt en vas i denna stil. Nu är det så att teflonminnet slagit till och jag har glömt att notera vad den kallas.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
              Nja, Japan är det nog och tiden är runt sekelskiftet 1900. Jag har en större skål med fyra figurer som smyger över kanten samt en vas i denna stil. Nu är det så att teflonminnet slagit till och jag har glömt att notera vad den kallas.
              Har Du möjlighet att ta bilder på skålen och vasen? .

Japan var min första tanke, men sedan när det slog mig att pojken har en motsvarande frisyr på kantonemaljfatet så ändrade jag mig.
              Bifogade filer

Comment

Nu har jag värkt fram Sumida, puh....det tog ett tag.

Comment

Stort TACK!

I mitt fall hade det inte gått att värka fram det, men kanske desto mer "verka" på nätet hade hjälpt. Har detta auktionshus rätt bör det som Du sa tidigare vara ca 100 år.

SUMIDA-GAWA POTTERY BOWL Japanese. Circa 1910. Signed. Of circular shape with partial drip glaze showing four boys peering over the edge. Diameter 6 3/4". (200/300)

Comment

Hjälp med äldre tekanna-Asiatisk

Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	65,6 KB
ID:	511395Click image for larger version

Name:	001.jpg
Size:	49,2 KB
ID:	511396Nån som kan se vart denna är gjord?Den är fantastiskt bra gjord och inköpt på auktion för många år sedan.

Comment

Kannan är japansk och området där den är gjord heter Sumida-Gawa.

Comment

Å tack kaptenen för snabbt svar Det hade jag nog inte hittat själv.Nu då jag ser bilder på likande grejer tror jag faktiskt att jag ska ha en teburk med små gubbar på, som är av samma sort som kannan.KUL att veta vad det är man har:-) Tack än en gång.

Comment

Till skillnad från min lilla skål är din tekanna tydligt signerad av tillverkaren 三代目 井上良齋 (google översättning Inoue Makoto Third 齋) och under den tredje bilden uppifrån står det 三代目 井上良齋(良太郎)(Third 齋 Inoue Makoto (Taro Makoto)). Jag tror att tecknet som inte översätts är generation. Kannan verkar vara tillverkad av den mest kända tillverkaren familjen Ryosai.

Namnet på keramiktypen Sumida gawa är efter floden som rinner genom Tokyo. I Japan hade denna keramik fallit i glömska, eftersom den uteslutande verkar vara gjord för export. Av texten i länken tolkar jag att tillverkningsperioden var 1875-1923. Tillverkningen upphörde efter att familjen Makotos krukmakeri brunnit ned i anslutning till den stora Kanto-jordbävningen 1923. Många tillverkare flyttade sin verksamhet till Yokohama, men i samband med Andra världskriget försvinner möjligheten att exportera och därmed produktionen.

Här kort på engelska...

中山市河南商会为您提供日韩一线无码AV毛片免费,日韩吃奶摸下AA片免费观看,亚洲男人的天堂久久精品麻豆,国产成人无码午夜视频在线播放,人妻[21p]大胆,是经中山市民政局监管、注册的社会团体法人,成立于2012年12月29日,成员全是在中山经商,创业的河南籍企业经营者,它是在中山河南人共有的精神家园

"Among the strangest pieces to came out of the Orient during the late 19th century are Japanese export pottery called “Sumida ware,” named after their original origins near the Sumida River that flowed by the Asakusa pottery district. This style, with its high-relief decoration, appeared about 1890 and is believed to be the invention of a potter named Inoue Ryosai, who worked in Tokyo, circa 1875-1900. Production of Sumida pottery shifted to Yokohama about 1924 and continued in production until the Second World War.

"Unlike a great many other Asian pottery styles, Sumida was not used just for decorative vases or urns; it can found in the form any type of general table ware, from teapots to candlesticks. The decoration covers the whole gamut from Japanese fables, landscapes and happy peasants. The most often image depicted is the monkey, an animal that appears in a great deal of Japanese folklore as a mischief maker. One famous example—now in the Lightner Museum in St. Augustine, Fla. —is a vase created by Inoue Ryosai that has 354 applied monkey figures clambering all over the roofs in a village, each with its own unique look.

Most Sumida pottery is marked. The marks tend to be on the side of the pottery or base, some on a white tile attached to the piece. The earlier pieces have marks in Japanese Kanji script, later examples with the familiar “Nippon” marking, used until 1921, with “Made in Japan” generally after that date. Some pieces are unmarked; either they were never marked or had paper or foil labels which have long since been removed or worn off. To date more than 70 different marks have been cataloged.

Values vary depending on the quality of the decoration, the size of the piece and the maker, with some large monkey vases with the mark of Inoue Ryosai selling for more than $10,000 at auction. Smaller pieces by lesser known makers sell for less than $80.

Mike Wilcox, of Wilcox & Hall Appraisers, is a Worthologist who specializes in Art Nouveau and the Arts and Craft movement"

Hittar Du teburken får du gärna ta bilder på den.
                          Last edited by Kaptenen; 2011-03-14, 12:51.

Comment

Click image for larger version

Name:	011.jpg
Size:	84,1 KB
ID:	511400Click image for larger version

Name:	010.jpg
Size:	67,2 KB
ID:	511401 Tack för all information:-) Här är några bilder på teburken.Den har en annan slags märkning,lite otydlig.

Comment

Tack så mycket!

Jag tror inte att teburken är från samma tillverkare. Jag har letat bland stämplarna, men det är svårt att veta om det är en firma som har gått över till denna typ av stämplar, efter att de har använt de målade.

Comment

Working...
                              X