Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål i famille rose??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skål i famille rose??

Var tvungen att köpa hem denna skål samtidigt som det lagade fatet eftersom de kom från samma dödsbo (ifall det är gammalt och bra menar jag ) Skålen har en spricka i botten, sliten i gulddekoren och på vissa ställen ganska tjock målning. Den mäter ca 26 cm i diameter. Märkningen känns lite kladdig? Har den ålder? eller är jag blåst?? Jag brukar av princip aldrig handla denna sortens saker eftersom det är helt okänd mark och av vad jag förstått en rejäl djungel
    Bifogade filer

Psst.. hoppas stämpeln är rättvänd

Comment

Famille rose syftar, som du säkert vet, på att det finns rosa bland färgerna som tallriken dekorerats med. Kineserna lärde sig att använda dessa importerade färger under tidigt 1700-tal. För att särskilja 1700-tals famille rose med senare benämns denna palett ofta för fencai.

Salladsskålen går under namnet Kantonporslin, men i USA där denna typ av porslin är vanligare, delar man upp Kantonporslinet i flera underavdelningar. I detta fall hade det blivit "Rose Medallion" också kallad "Canton Rose". Kantonporslin eftersom det var här porslinet dekorerades.

Stämpeln är Qianlong Nian Zhi och skålen är inte tillverkad under kejsar Qianlongs regeringstid.

Kladdig målning pekar mot en 1900-talstillverkning. Är det polérguld kan det röra sig om tidigt 1900-tal eventuellt sent 1800-tal.

Här varianter med högre kvalitet

Bifogade filer

Comment

Återigen Tack Kaptenen Eftersom guldet känns metaliskt så är väl skålen tidigt 1900 tal. Skönt ändå att jag inte släpat hem något 50 tals skräp

Comment

För mig, även om bålen skulle räknas som Canton Rose, är den gröna färgen dominerande, och blir då klassad som Famille verte - den Gröna familjen.
          Oavsett vad, så är den dekorativ och trevlig att använda.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            För mig, även om bålen skulle räknas som Canton Rose, är den gröna färgen dominerande, och blir då klassad som Famille verte - den Gröna familjen.
            Oavsett vad, så är den dekorativ och trevlig att använda.
            Så enkelt är det inte! För att kallas famille verte får det inte finnas några som helst rosa inslag. för då blir det famille rose.

Bildgoogla på famille verte, så ser du att det stämmer. Det som eventuellt kan uppfattas som rosa i famille verte är järnrött.

Comment

Hmm, jag är inte helt övertygad, när det gäller "förbudet" av rosa inslag i gröna familjen. Detta trots rekommenderad och genomförd bildgoogling, som man inte blint ska tro på.
              Återkommer imorgon med ett par likadana (inte som luchurs) fat i famille noir som jämförelse, och har då dammat av en av Gyllensvärds böcker i hyllan.
              På återseende.
              Last edited by Gideon; 2010-08-28, 00:59.

Comment

Kaptenen har rätt!! Skall bli intressant att skåda dina "famille noir", Gideon!
                Ha en trevlig lördag!

Comment

Ja, kaolin, det ser inte bättre ut.

För den svarta familjen (famille noire) borde färglek och regler vara annorlunda, eftersom det på mina Kangxi-imitationer förekommer helt tydligt rosa blommor.
                  Kallar ni också dem för famille rose, så blir de frisbees vid nästa tur till ladugårdslandsgärdet...

Skämt åsido - jag hoppas att luchur förlåter att vi byter föremåls- och färgfråga och att det blir en radda av bilder som följer.
                  Faten (21,5 cm i diam.) är snarlika, och utförda på fri hand. Båda har tagits med för jämförelser i nyanser. Den svarta färgen ser ut som kokande asfalt på en väg, en het sommardag.
                  De får tala för sig själva, och i nästa stycke vill de veta sitt ursprungsland. Jag har inte klurat ut det, trots flera års betänketid. Slutet av 1800-talet borde det åtminstone vara.
                  Bifogade filer

Comment

Och så var det identifikationen.
                    När jag diskade av faten, efter nertagning från väggen, såg jag stämplar som inte sett tidigare. Fyrkantiga och vagt instämplade under glasyren.
                    Bifogade filer

Comment

Nej jag misstycker inte, det här är ju spännande att lära

Comment

Working...
                      X