Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rockwood Pottery Company, Cincinatti, OH, USA

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rockwood Pottery Company, Cincinatti, OH, USA

Någon som vet vad detta är?
    Jag får franska vibbar men det kan så klart vara helt fel.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-11-03, 23:47. Anledning: Sammanslagit två trådar
    www.starkeld.com

...eller amerikanska.

Det är Rockwood Pottery

Since 1880, Rookwood Pottery has been handcrafting ceramics in Cincinnati, OH—art pottery and architectural tiles designed to bring beauty into every part of your home. Each piece is made with care and creativity, transforming everyday objects into timeless works of art.

Comment

Jag är djupt imponerad Kaptenen. Tack. Har inte hunnit kolla så noga, men 1889 kan väl inte vara årtalet va?
      www.starkeld.com

Comment

Nej 1889 grundades företaget, men XVI är 16 så 1916 passar väl. Se på denna vas från 1924

P kan möjligtvis vara "artist"

Comment

Roligt. Jag har mailat rockwood och bett om info.
          www.starkeld.com

Comment

Great research, Mr. Captain.
            Honnör!

Comment

P:et är inte formgivare utan koden för Mjukt porslin (frittporslin)

Find information, resources and relevant links for antiques-bible.com. This domain may be for sale.

Comment

Fick snabbt och trevligt svar från Rockwood som bekräftar det som Kaptenen redan har försett oss med:

Your vase is a production vase made at Rookwood in 1916 (XVI). The four digit number is the shape and the sideways P indiciates it is soft porcelain. Your vase is not unique but one made in quantity, differing in glaze, color and date. Value is around $150 retail.
                www.starkeld.com

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Nej 1889 grundades företaget, men XVI är 16 så 1916 passar väl. Se på denna vas från 1924

P kan möjligtvis vara "artist"
                  Roligt att Du fick det bekräftat. År 1880 grundades firman inget annat!

Comment

Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                    Fick snabbt och trevligt svar från Rockwood som bekräftar det som Kaptenen redan har försett oss med:

Your vase is a production vase made at Rookwood in 1916 (XVI). The four digit number is the shape and the sideways P indiciates it is soft porcelain. Your vase is not unique but one made in quantity, differing in glaze, color and date. Value is around $150 retail.
                    Härligt med ett sådant svar!
                    Tänk om fler svenska motsvarigheter kunde vara så snabba och exakta...

Comment

Vas/Urna till Rökelse ?

Den här tunga gedigna Vasen/Urnan som jag antar är till för rökelse undrar jag vad den kan härstamma ifrån. Tycker inte bilderna ger den riktigt rättvisa, men men.

Som synes tydligt stämplad, men hur ska den utläsas? RP PP?
                      Över detta tror jag siffran 86 framstår.
                      Under stämpeln 326 och S, ev 8.

Någon?
                      Bifogade filer
                      Pes är mitt google.

Comment

Men nu blommar vårlöken i oktober!!!

Du har fått tag på en underbar "lockburk" bonbonjär från självaste Rookwood!
                        326 är modellnr och S ska vara beteckningen för en specifik pjäs och glasyren. Storleksnr markerades från A-F där A är den största. R-P märkningen, med flammor runt, började användas 1886 och varje år därefter lades det till en flamma i loggan. Därför kan din tidiga pjäs dateras till 1887-88. Tidiga Rookwoods är mycket eftersökta av samlare och att din pjäs har locket kvar är ju ett extremt plus!!!
                        Hälsa frugan att många samlare skulle vilja lägga vantarna på denna.
                        browse ebay

STORT GRATTIS!!!

Since 1880, Rookwood Pottery has been handcrafting ceramics in Cincinnati, OH—art pottery and architectural tiles designed to bring beauty into every part of your home. Each piece is made with care and creativity, transforming everyday objects into timeless works of art.

Last edited by simco; 2011-10-25, 14:32. Anledning: felstavning

Comment

Stort grattis!

Att överhuvudtaget finna amerikansk kvalitetskeramik i Sverige är svårt, men att hitta denna tidiga.

Comment

Jättetack Simco för den utförliga informationen. Tyckte själv att den var speciell, men att den var så pass gammal kunde jag aldrig tro. Den känns nästintill i nyskick.
                            Det syns dåligt, men locket innehåller små hål på sidan och undertill finns det två större öppningar. Ska visa ikväll. Därför antog jag att den varit till rökelse alt för att lägga ngt som luktar gott i.

Tack Kaptenen, kanske skickade Karl-Oskar och Kristina tillbaka ngt från Amerika till de småländska skogarna
                            Pes är mitt google.

Comment

Extremt fin!!!

Jag ser hålen nu på kanten av locket. Jag undrar vad de kan ha för funktion? Lökgömma eller något som behöver luftas. Rökelse eller potpourri är nog mer troligt, något som ska sprida väldoft.
                              Hur stor är skapelsen? Verkligen kul att få se denna!!!

P.S. Tomten har halsfluss han har inte glömt, D.S.

Comment

Working...
                              X