Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramiktavla [ID: Staatliche Majolika Manufaktur Karlsruhe, Fridegart Glatzle, Heide]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Keramiktavla [ID: Staatliche Majolika Manufaktur Karlsruhe, Fridegart Glatzle, Heide]

Här är en, enligt mitt tycke, läcker emaljtavla på en keramikplatta. Karlsruhe i Tyskland har jag läst ut men vem står bakom signaturen?
    Den mäter hela 38,5*28,5cm.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-08, 19:13.

Det är alltid bra att få lite mer information! Du hade läst ut att det rörde sig om Karlsruhe och min följdfråga blir då, rör det sig om Staatliche Majolika Manufaktur Karlsruhe?

Är Bh 7649 den enda möjliga signaturen eller kan det finnas något på framsidan?

Comment

Kaptenen

Jag tror det är Majolika. Det är en djupstämpel, som du ser nedan, med en vapensköld överst, sen ett litet "vågmönster" under och underst står det Karlsruhe. Jag har letat på framsidan men dessvärre ingen framgång där. Det här verkar ju inte vara ett hafsverk direkt så hade jag gjort den hade jag nog lämnat min signatur där

/H
      Bifogade filer

Comment

Jo, du har rätt det är säkert inget hafsverk, då det är tillverkat på Statliga majolikamanufakturen.

Jag förmodar att Du såg på hemsidan att de har Künstlerbiographien.

Comment

Konstnären

Hej igen Kaptenen

Jag mailade dem och frågade och fick till svar, på den märkligaste engelska, att konstnären bakom tavlan är "den välkända" Fridegart Glatzle och den är tillverkad någon gång mellan 1971-75. De kallar den Heide 7649 och uttrycker också något i stil med att de är ledsna över att den inte tillverkas mer.

Det var i alla fall lite mer kött på benen

Comment

Jo, nu när vi vet att det är Fridegart Glatzle (1920-), så ser jag längst ner till höger FG. Hon var fabrikens i särklass mest produktiva formgivare under efterkrigstiden. Heide är detsamma som heden.

Tack för att Du meddelade oss och grattis!

Comment

En petitessfråga, kanske, men det blir långt fler Googleträffar med "Friedegart Glatzle".
              Inte samma person då?

Håller med om att det är en läcker bit, och känns tidlös.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                En petitessfråga, kanske, men det blir långt fler Googleträffar med "Friedegart Glatzle".
                Inte samma person då?

Håller med om att det är en läcker bit, och känns tidlös.
                Jo, Gideon, Du har alldeles rätt att alternativet Friedegart Glatzle ger fler träffar och att det är samma person som avses, men för den sakens skull behöver det inte vara rätt.

Författaren till biografin över henne på "manufakturens" hemsida stavar namnet Fridegart.

Men det är bra för PES att det finns fler sökvägar.

Spontant hade jag också stavat det Friedegart!

-----

För den som vill se en vas med Fridegarts signatur FG (ovanligt visade det sig när jag dammsög nätet i våras), så finns bilder och mer info om Glatzle på tråden ...

Var kommer denna vasen ifrån ? nattkatt 8 1 2-3-10 20:35
                Last edited by Kaptenen; 2010-08-17, 00:16.

Comment

Working...
                X