Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesisk Imari?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kinesisk Imari?

Hej!

Jag hittade en urna som jag inte blir klok på. Jag köper i princip aldrig ostasiatisk porslin/keramik för att så mycket av det är skräp, men denna känns gammal med min högst begränsade kunskap. Vad säger ni som kan nåt?

MvH
    Emil
    Bifogade filer

Hallå Emil,
    Fin urna, men jag vågar mig inte på något utlåtande, det där får kapten ta hand om.
    Men vad är det som får dig att tro att det inte är japanskt? So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Men vad är det som får dig att tro att det inte är japanskt?
      Mina fördomar om att allt som ser japanskt ut är kinesiska kopior?

Skämt åsido, jag har ingen aning om den är japansk eller kinesiskt. Jag försöker dock hålla mina förväntningar nere.

MvH
      Emil

Comment

Ingen som vågar sig på en gissning?

Comment

Min första tanke är att jag tycker att vasen är bra och utifrån form skulle jag gissa på japansk istället för kinesisk.

Comment

Tack för det, Kaptenen! Utan att ha känt på vasen och bara utifrån bilderna, mellan tummen och pekfingret, skulle du säga att det är en antik vas/urna?

MvH
            Emil

Comment

Ja, den är helt klart antik.

Comment

Jag förstår Dig, Kaptenen - heta dagar som dessa, orkar man inte riktigt tänka och så har det varit för mig med. Tröghetsfaktorn är olidlig.

Men en liten uppryckning, när sängen inte ger den sömn man vill ha, tarvar lite knapptryckningar för att få fram vad vi båda vet.
                Min version till beskrivning av Emils vas, är att den är i kinesisk imari, med drag i stort hämtat från perioden Kangxi, men tillverkad i slutet av 1800-talet som stilkopia.
                Den tjocka glasyrrinningen på insidan säger att det var bråttom att doppa vasen i glasyrkaret, innan nästa kom.
                Refflingen på utsidan och formen i sig, samt måleri, säger också Kangxi (tidigare skrev man Kan´g Hsi).

Några jämförelseexempel från nätet:
                auctions, appraisals, arts, paintings, jewelry, online auctions, prices realized, silver, decorative arts, glass, antiques

Since 1890, three generations of antique dealers have devoted to passionately acquiring exquisite antiques and antiquities from all over the world. Set in the heart of downtown Montreal, the city provides the perfect backdrop for our gallery on Sherbrooke Street West due to its affluent tourism and rich culture.

PES-medlemmen Kaolin och andra kommer förhoppningsvis med sina bedömningar.
                Sånt här är kul, men mycket ofta svårt att skilja på i ålder - särskilt när man bara får se, men inte röra föremålet.
                Last edited by Gideon; 2010-07-16, 04:49.

Comment

Tack Kaptenen och Gideon för era synpunkter!

Som sagt, jag vet ingenting om denna typ av keramik, men angående glasyrrinningen: Jag har pysslat en del med keramik och jag uppfattar inte detta som rinnande glasyr (men det ser ut så på bilden jag postade). Jag skulle säga att vasen är tillverkad i en form (typ gips eller nåt) och det som ser ut som rinningar är i själva spår i leran som uppkommit när man kladdat dit den från insidan. Om det var glasyr skulle den behöva ha samma konsistens som sån glasyr man har på bullarna för att kunna lämna sådana spår (även om en hel del händer vid bränningen förstås). Iofs kan jag har fel men det är min ytterst ödmjuka bedömning utifrån mina erfarenheter.

Sen kanske det inte spelar så stor roll vid en åldersbestämning

Tack igen!

MvH
                  Emil

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Jag förstår Dig, Kaptenen - heta dagar som dessa, orkar man inte riktigt tänka och så har det varit för mig med. Tröghetsfaktorn är olidlig.

Men en liten uppryckning, när sängen inte ger den sömn man vill ha, tarvar lite knapptryckningar för att få fram vad vi båda vet.
                    Min version till beskrivning av Emils vas, är att den är i kinesisk imari, med drag i stort hämtat från perioden Kangxi, men tillverkad i slutet av 1800-talet som stilkopia.
                    Den tjocka glasyrrinningen på insidan säger att det var bråttom att doppa vasen i glasyrkaret, innan nästa kom.
                    Refflingen på utsidan och formen i sig, samt måleri, säger också Kangxi (tidigare skrev man Kan´g Hsi).

Några jämförelseexempel från nätet:
                    auctions, appraisals, arts, paintings, jewelry, online auctions, prices realized, silver, decorative arts, glass, antiques

511. A Monumental Imari Vase, ca. 19th/20th Century

Tapered form with large flared rim in classic Imari polychrome colors of orange and blue. Slightly ribbed on body with overall crazed glaze. The vase measures approx. 18-1/2"T.
                    Känns också japansk (omkringliggande auktionsobjekt är japanska).

Superb pair of late 19th early 20th century Chinese Baluster Vases and covers. Featuring a Buddist Dog on each cover. Decorated with flower sprays in coral, deep blue and gold. c. 1890, Tror att denna är japansk

Since 1890, three generations of antique dealers have devoted to passionately acquiring exquisite antiques and antiquities from all over the world. Set in the heart of downtown Montreal, the city provides the perfect backdrop for our gallery on Sherbrooke Street West due to its affluent tourism and rich culture.

PAIRE DE VASES COUVERTS IMARI
                    Item noM1568
                    Paire de vases couverts en porcelaine Imari, Décorés de motifs floraux et de rocaille. Le couvercle décoré de la męme maničre. Six inscriptions ā la base. Montés sur des base en bois de rose moderne.
                    Chine,
                    Qing Dynastie
                    Hauteur; 48.26 cm
                    , Daterade till Qing dynastin 1644-1912
                    PES-medlemmen Kaolin och andra kommer förhoppningsvis med sina bedömningar.
                    Sånt här är kul, men mycket ofta svårt att skilja på i ålder - särskilt när man bara får se, men inte röra föremålet.
                    Jag och Gideon är överens vad gäller åldern, men eftersom jag fortfarande anser att vasen är japansk säger jag att den är tillverkad under Meiji 1867-1912.

Jag tror att kineserna främst kopierade japansk imari under sen Kangxi-tidig Qianlong dvs under sent 1600-tal till mitten av 1700-talet.

Jag sa utifrån form och med det avsåg jag att vaser och lockurnor med "ribbor" (melon ribbed / ribbings) inte i grunden känns kinesiska.

Den underglasyrblå stiliserade bladbården närmast bottnen känns för mig japansk
                    .

Online Antique and Collectibles Mall - over a half-million vintage antiques and collectible items for sale on-line.

Last edited by Kaptenen; 2010-07-16, 13:15.

Comment

Dina länkar med exempel, var klart bättre, Kaptenen.
                      Jag byter sadel och håller med om japanskt och Meiji-perioden.
                      För oss västerlänningar är gränsen mellan kinesisk och japansk imari flytande.

Comment

Tack så mycket! Jag tycker oxå att de senaste exemplen relaterar bra till min vas. Dessutom verkar det som att jag sannolikt skulle få tillbaka de 30:- jag köpte den för om jag skulle sälja den...

MvH
                        Emil

Comment

Imariporslin är en europisk benämning på japansk porslin som tillverkats i Arita för export skeppad från hamnen Imari. Längesedan nu 1600-tal.
                          Men objekt före 1600-talet innan kallas det Shaki-Imari. Det senare imiteras fligtigt av Kinisera under 1700-1800 talet.

Comment

Working...
                          X