Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Theodor Paetsch [ID: Steingutfabrik Theodor Paetsch, Frankfurt a/ O, Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Theodor Paetsch [ID: Steingutfabrik Theodor Paetsch, Frankfurt a/ O, Tyskland]

Hej

Stora ytterfoder tycks hamna i min ägo. Här är ett spännande gammalt tyskt ytterfoder från Theodor Paetsch Frankfurt a/o (an der oder antar jag). Hur gammal kan den tänkas vara, jag har härlett den till 1800-talets mitt men jag är väldigt osäker. Dekoren, är den tidstypisk för detta? Känns inte så men jag är oerfaren och tar tacksamt emot lärdom. Det finns en instansning i botten som säger 1836. Kan den vara så gammal?

Ödmjukast Hannuman...
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-07, 22:46.

Vad man med säkerhet kan säga är att krukan inte är tillverkad efter 1925, för då ändrade man sin stämpel till att förställa en kyrka. Modellen på ditt ytterfoder känns som om den skulle kunna ha tillkommit runt 1900 eller något senare. Dekoren känns som den är påverkad av Japan. 1836 är ett modellnummer.

Steingutfabrik Paetsch i Frankfurt an der Oder är en välkänd tillverkare av föremål av flintgods grundad 1840 och verksam fram till 1955.

Grattis till en fin kruka i vad som ser ut att vara ett perfekt skick!

Das Museum Viadrina ist das größte kulturhistorische Museum Ostbrandenburgs, das seinen Hauptsitz im Junkerhaus hat. Weitere Standorte sind die Gedenk- und Dokumentationsstätte Opfer politischer Gewaltherrschaft, die Carl-Philipp-Emanuel-Bach-Ausstellung in der Konzerthalle sowie die Ausstellung „Willkommen in der Heimat“ in der Hornkaserne (Polizeidirektion Ost).
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-07, 22:49.

Comment

Working...
    X